Hij kwam ooit op de markt als de Oculus Quest 2, maar inmiddels is deze headset van Meta omgedoopt tot de Meta Quest 2. De headset moet de weg vrijmaken voor het metaverse en met 10 miljoen verkochte exemplaren op de teller, is Meta lekker op weg.
De headset kwam begin als Oculus Quest 2 op de markt. In mijn review beschreef ik hoe het optische systeem van haar voorganger beter was, maar de displays en rekenkracht in de 2 weer veel meer potentie hadden. Bovendien is er inmiddels de superieure hand tracking aan toegevoegd.
Eind 2021 kwam er al een versie met grotere opslag en ging het gerucht dat Facebook aan een pro versie aan het werken was. Daarna hebben we enkel nog meegemaakt dat de headset werd omgedoopt naar het Meta merk.
De kerstperiode lijkt de gouden periode voor Meta. In het vierde kwartaal van zowel 2020 als 2021 werden de meeste headsets verkocht. Beide kwartalen waren goed voor de helft van alle verkopen. Inmiddels 10.4 miljoen, op de voet gevolgd door de Sony PlayStation VR. Nouja, op de voet… Sony verkocht er 6.6 miljoen.
Wie het privacyvriendelijker wilde had ook keuze in die periode. De HTC Vive nam met 3.3 miljoen exemplaren de derde plaats in. Opvallend is dat plaats vier in de ranglijst naar de ultragoedkope, maar zeer beperkte Oculus Go gaat die sinds afgelopen zomer al uit productie is. De originele Meta Quest pakt de vijfde plaats terwijl ook de zesde naar Meta gaat. Dat is de Oculus Rift S die niet zonder computer gebruikt kan worden. Deze drie headsets waren respectievelijk goed voor 2.1, 2.1 en 1 miljoen verkopen. De zevende plaats is voor de Valve Index die 600.000 keer over de toonbank ging.
Het succes van de Meta headsets is mogelijk te danken aan de betrekkelijk lage verkoopprijs. Bovendien was Oculus, het bedrijf dat door Facebook werd gekocht, heel vroeg bezig om de VR markt te veroveren. Door de headsets nu goedkoop te houden, vergroot Facebook haar gebruikersbasis, wat voor de Metaverse en daaraan verbonden advertentie-inkomsten van groot belang is.