Wanneer je als grafisch ontwerper een app, website of banner ontwerpt, heb je een kleine selectie tools die echt gemaakt zijn om samen te werken met jouw klant. Zeplin, Adobe XD, Sketch (Nederlands) en Figma. En laat die laatste nu net opgekocht zijn door Adobe.
Adobe is een merk dat groot geworden is door strategische overnamen te doen. In de tijd dat Photoshop de leidende standaard was voor alle vormen van grafisch ontwerp, was Adobe zo handig om in 2005 Macromedia over te nemen. Macromedia was met tools als Flash, Fireworks en Dreamweaver leidend in tools voor animatie en digitale producties. De twee sloten naadloos op elkaar aan.
In 2009 werd Omniture opgekocht, dat we nu kennen als de Adobe Marketing Cloud. In 2011 volgde DemDex dat eveneens in de Marketing Cloud werd opgenomen. In 2011 werd ook PhoneGap overgenomen, maar de code van die tool werd onderdeel van het open source Apache Cordova project. In 2018 volgde de overname van Marketo en in 2019 Allegorithmic. Eind 2020 volgde WorkFront, een tool om samen te werken op projecten. Een vergelijkbare overname volgde in 2021 met de overname van Frame.io. Een tool om samen te werken aan videoproducties.
Afgelopen week voegde Adobe de tool Figma toe aan de lange overnamelijst. Met $20 miljard op tafel de grootste overname voor Adobe tot nu toe. Ter vergelijking, de overname van Macromedia kostte destijds slechts $3.4 miljard en leverde heel veel softwareproducten op.
Dat Adobe Figma overneemt is niet heel raar. Figma is veel populairder dan Adobe XD en misschien mogen we ook wel zeggen dat het een veel completer product is. Bovendien helpt het Adobe om zich relevant te houden binnen de industrie.
Hoewel een aantal tools na overname door Adobe van naam veranderde, is de verwachting dat Adobe de naam Figma in stand zal houden. Zeer waarschijnlijk zal Figma onderdeel worden van de Creatieve Cloud, wat nog meer waarde aan het abonnement toevoegt. De kans bestaat ook dat het Adobe XD langzaam zal stopzetten. Adobe heeft in het verleden meerdere overlappende tools gehad en daarbij steeds de sterkste in leven gehouden. Ook zal Adobe naar verwachting zorgen voor diepere integraties tussen Figma en andere Adobe tools.
Leuk detail. In 1982 probeerde Steve Jobs Adobe over te nemen. Steve plaatste een bod van $5 miljoen. Uiteindelijk mocht Steve slechts 19% van het bedrijf kopen. De kapitaalinjectie zorgde er voor dat Adobe het eerste bedrijf in Silicon Valley was dat in het eerste jaar al winst mocht noteren.