Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Doet de fietsersbond aan fatbikeshaming?

Ze zien er anders en ook super stoer uit. Misschien ook wel dé reden dat de fatbike ook hier op de redactie menig hard heeft gestolen. Toch hebben fatbikes sinds deze week een iets minder imago dan ervoor en dat komt door De Fietsersbond die aan fatbikeshaming is begonnen.

Terwijl deze redacteur 40 minuten aan het fietsen is op een Rad Power Bikes RadExpand 5, een soort fatbike, maar ook oersterke vouwfiets, is het op de radio. Een artikel in De Telegraaf waarin duidelijk korte metten wordt gemaakt met de berijders van fatbikes.

Rad Power Bikes RadExpand 5

De Fietsersbond geeft aan dat een groot deel van de ongelukken in Amsterdam te wijten zijn aan te hard rijdende e-bikes. Dat is doorgaans namelijk wat een fatbike is omdat de dikke banden zich zonder hulpmotor nauwelijks laten aantrappen. Dezelfde batterijen. Dezelfde displays. Dezelfde motortechniek, Dezelfde aansturing.

En dat laatste is ook waar het interessant wordt. Net als andere ebikes, zijn fatbikes voorzien van een begrenzer wanneer ze in de EU worden verkocht. Ze mogen dan nog maximaal 25 kilometer per uur. En net als andere ebikes, is het opvoeren van een fatbike vaak erg gemakkelijk. Vaak zo gemakkelijk dat het een kwestie is van een enkel draadje lostrekken of, zoals bij de VanMoof, door de landinstellingen in de app aan te passen. En dan rij je al snel zo’n 12 kilometer per uur harder.

VanMoof V

Net als andere ebikes, zijn fatbikes relatief stil. Andere weggebruikers horen de fatbikes, net als andere ebikes dus niet aankomen.

En als deze redacteur heel eerlijk is, knalt hij met zijn niet opgevoerde Rad fatvouwfiets ook veel te hard over straat. Niet dat de fiets er veel aan kan doen. Die trapondersteuning stopt inderdaad rond de 25 kilometer per uur, maar deze jongen trapt graag nog even hard door. Net als met zijn analoge mountainbike, waarmee hij ook gewend is om met een kilometertje of 30 per uur langs andere fietsers op te knallen.

Waar verschilt de fatbike dan van de gewone ebike waardoor deze zo veel gevaarlijker is dat De Fietsersbond deze gewielde minderheid van de fietspaden probeert te weren? Het soortelijk gewicht is één ding. De massa van de fatbike. Een fatbike is doorgaans een veel zwaardere fiets die met betere remmen moet worden geremd om netjes op tijd stil te staan. Een botsing met een fatbike is dus wat heftiger dan met een VanMoof. Daarnaast nodigt een fatbike het gebruik door jongeren misschien wat meer aan en is dat wellicht een doelgroep die zich gemakkelijker laat verleiden om de begrenzing van een ebike te halen… net als bij brommertjes.

Er ligt vanuit het CDA in ieder geval een motie om het opvoeren van ebikes, net als motorfietsen, te verbieden. Dan moeten mogelijk ook ebikes binnenkort bij controles op de rollerbank. Misschien niet het leukste maar wel het eerlijkste systeem.

Toch blijft deze redacteur vol trots met zijn fatbike over de fietspaden fietsen. Op eigen analoge kracht om dat beetje extra snelheid te krijgen waarmee ik ieder ander met een ebike inhaal. Dat houdt het fietsen leuk en deze fietser trots. Bovendien, er zit een fietsbel op. Dus voor niemand komt een inhaalmanoeuvre echt als verassing.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.