Zowel overdag als in de nacht zijn er uren waarin stroom extra goedkoop wordt aangeboden omdat er spraken is van goedkope productie. Tegelijkertijd zijn er momenten waarop stroom extra prijzig is. Een nieuwe slimme laadpaal van Zonneplan combineert de data om zo optimaal te laden.
Het idee van Zonneplan is dat jij alleen maar aangeeft wanneer de auto opgeladen moet zijn. Zonneplan zal de voordeligste momenten opzoeken om de auto daadwerkelijk te laden. Dit doet Zonneplan door zowel aan de P1 poort van jouw energiemeter als de laadpaal zelf van 4G te voorzien. Zo kan de energiemeter aangeven wanneer stroom goedkoper is en via de infrastructuur van Zonneplan de lader aansturen.
Andersom kan het ook werken voor netstabilisatie, waarbij de accu van de auto als buffer wordt ingezet, rekening houdend met wanneer de auto opgeladen moet zijn. De aansluiting op de P1 meter heeft als bijkomend voordeel dat wanneer jij in huis een stroomvreter aanzet, zoals een oven, het opladen even wordt gepauzeerd om te voorkomen dat de stoppen eruit springen. Dit noemen ze Dynamic Load Balancing. Op deze manier kan de laadpaal maximaal 11 kilowatt aan de auto leveren.