Logo OpenAI
Foto van Daan Lap
Daan Lap

De opkomst van GPTchat en de gevolgen voor SEO

Steeds vaker zien we berichten op LinkedIn voorbijkomen waarin gebruik gemaakt wordt van AI geschreven teksten. Daarnaast is het zelfs mogelijk om door AI volledige kunstwerken te laten creëren. Al jaren worden er door de mens verschillende slimme technologieën ontwikkeld. Eén van deze uitvindingen is AI (artificial intelligence). In tegenstelling tot alle andere uitvindingen is AI de eerste toepassing die potentieel slimmer kan worden dan de mens.

ChatGPT

Naast het AI schrijven van teksten of het maken van afbeeldingen is het ook mogelijk om direct vragen te stellen aan een AI bot. Een model dat hiervoor is ontwikkeld heet ChatGPT. ChatGPT is een programma dat is getraind om op een conversationele manier te communiceren met de mens. Dankzij de dialoogvorm kan ChatGPT ook direct vervolgvragen beantwoorden, zijn eigen fouten toegeven, onjuiste premissen in twijfel trekken en ongepaste verzoeken afwijzen. Kortom, ChatGPT denk net zoals een mens ook zou doen.

Vragen stellen aan een computerprogramma? Dan kennen we natuurlijk al langer. Zo wordt 90% van alle zoekopdrachten momenteel ingediend bij Google.

Google vs. ChatGPT

De zoekmachine die door Google ontwikkeld is, werkt op een algoritme dat op basis van meer dan 200 factoren bepaald welk zoekresultaat het meest relevant is voor de gebruiker. Dit zoekresultaat komt direct bovenaan de zoekmachine te staan. Naast dit antwoord geeft Google ook de mogelijkheid om andere andere relevante zoekresultaten te bekijken. Al deze resultaten worden opgenomen in de SERP (de lijst met Google resultaten). Uiteindelijk maak je als gebruiker zelf de keuze om een voorgelegd antwoord te kiezen.

Waar Google volledig is ingericht op user generated content (content die door de mens zelf gecreëerd is, werkt AI net wat anders. Hierbij is het namelijk de kunstmatige intelligentie die het antwoord bepaald. In tegenstelling tot Google geeft ChatGPT momenteel maar één antwoord op je vraag in plaats van meerdere en heb je binnen het programma wel de mogelijkheid om door te vragen.

Verandering in gedrag

Wanneer we naar de toekomst kijken dan verwacht ik dat ChatGPT of een andere AI gestuurde tool een gedeelte van het marktaandeel gaat overnemen. Dit hebben we de afgelopen jaren al vaker zien gebeuren. Door de opkomst van Amazon hebben we bijvoorbeeld een verschuiving gezien in het zoekvolume op producten en productcategorieën. Wanneer gebruikers de zoektocht van producten direct starten bij een website als Bol.com of Amazon, dan zorgt dit voor een afname in zoekvolume binnen Google.

Een andere ontwikkeling die het gebruik van Google heeft beïnvloed is de opkomst van TikTok. Zo blijkt uit interne data van Google zelf dat bijna 40% van de Gen Z generatie TikTok boven Google verkiest voor het indienen van online zoekopdrachten.

Naar verwachting zal ook ChatGPT een verandering in zoekgedrag veroorzaken. Vooral voor specifieke vragen (waar Google niet direct een antwoord op heeft) of moeilijke berekeningen zie ik veel kansen. Zo is het mogelijk om een foutieve berekening aan te leveren die vervolgens gemakkelijk door ChatGPT verbeterd wordt.

De rol van Chat GPT en SEO in Nederland

De rol van Chat GPT zal dus zeker voor een verandering in zoekgedrag veroorzaken, maar persoonlijk denk ik niet dat een zoekmachine met zo’n groot marktaandeel als Google zomaar verslagen kan worden. Google is een programma dat sinds de opstart van het internet al bestaat. Hierdoor voelt Google voor de mensen vertrouwd. Aan de andere kant zijn veel mensen het niet eens met de rol van Google. Zo zouden ze niet goed om gaan met privacy en vindt niet iedereen het prettig dat het zo veel macht binnen het internet heeft. Wel is de kans aannemelijk dat wanneer Chat GPT zich sterk doorontwikkeld, dit een zeer waardevolle toevoeging op de zoekmachine kan zijn.

Om je een beeld te geven van hoe Chat GPT werkt, heb ik de bot een aantal vragen gesteld. Deze zie je hieronder:

“Gaat ChatGPT Google Search Engine vervangen?”

“ChatGPT is een door OpenAI ontwikkeld model voor natuurlijke taalverwerking (NLP) dat ontworpen is om mensachtige tekst te genereren op basis van een gegeven prompt. Het is niet bedoeld om Google Search of een andere zoekmachine te vervangen. In plaats daarvan is ChatGPT bedoeld voor taken als taalvertaling, samenvatting en tekstgeneratie. Het is niet bedoeld om het web te doorzoeken naar informatie of om antwoorden te geven op specifieke vragen. Google Search is een krachtig hulpmiddel dat is ontworpen om het internet te doorzoeken naar informatie en relevante resultaten te bieden op basis van zoekopdrachten van gebruikers. Het maakt gebruik van geavanceerde algoritmen en een uitgebreide index van webpagina’s om nauwkeurige en relevante zoekresultaten te leveren. Google Search zal niet worden vervangen door ChatGPT of een ander NLP-model.”

Zie je in de toekomst een stijgende trend in het aantal zoekopdrachten binnen ChatGPT en een dalende trend binnen Google Search?

“Het is moeilijk om met zekerheid te voorspellen wat de toekomstige trends in zoekgedrag zullen zijn. Het is echter waarschijnlijk dat het gebruik van chatbots en andere conversationele interfaces voor het opzoeken van informatie in de loop der tijd zal blijven groeien en evolueren. ChatGPT is een specifieke chatbot-technologie die gebruik maakt van een taalmodel genaamd GPT (Generative Pre-training Transformer) om mensachtige tekstreacties te genereren. Het is mogelijk dat chatbots zoals ChatGPT populairder worden als middel voor interactie met websites en diensten, met name naarmate de technologie voor de verwerking van natuurlijke taal blijft verbeteren.

Tegelijkertijd zullen traditionele zoekmachines zoals Google zich waarschijnlijk blijven ontwikkelen en verbeteren, en zij kunnen functies inbouwen die hen effectiever maken in het afhandelen van conversatievragen en het verstrekken van informatie via chatinterfaces. Het is ook mogelijk dat het gebruik van spraakassistenten en andere technologieën waarmee mensen via gesproken commando’s met apparaten en diensten kunnen communiceren, blijft toenemen, wat gevolgen kan hebben voor het gebruik van zowel chatbots als traditionele zoekmachines.”

Conclusie

Als SEO specialist zie ik de toenemende ontwikkelingen rondom AI met veel interesse tegemoet. Waar deze ontwikkelingen in eerste instantie aanvoelen als een bedreiging, denk ik juist dat AI veel mogelijkheden kan bieden voor de toekomst. Ik ben het dan ook met bovenstaande antwoorden van ChatGPT eens.

Ik verwacht niet dat ChatGPT of een soortgelijke tool een zoekmachine als Google zal overnemen (of doen vergeten). Wel denk ik dat Google weer aan de bak moet met het uitbreiden/vernieuwen van de technologie achter de zoekmachine. Zo bieden deze chatapplicaties veel mogelijkheden, ook binnen Google.

Wil je ChatGPT ook eens uitproberen? Klik dan op de volgende URL: https://chat.openai.com/chat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.