Dat het Amerikaanse merk VanPowers een super strakke E-bike op de Europese markt brengt, hebben we al kunnen lezen in onze uitgebreide test van de City Venture van een paar maanden geleden. De fiets rijd is erg licht qua gewicht en rijdt mede daarom ook super fijn. Wat de VanPowers ook onderscheid van de andere fietsen, is dat wanneer we in stand 5 (boost) rijden, we gemakkelijk de 29 á 30 kilometer per uur halen.
Deze extra kilometertjes ervaar ik als zeer fijn, en zo blijft het iedere rit een aangename ervaring. En raak ik nog niet gewend aan de snelheid zoals wanneer we 25 KM/u gaan. Het enige nadeel is dat de City Venture deze snelheid echter alleen haalt wanneer de batterij volledig is opgeladen. Geeft het display op het stuur aan dat er 1 streepje van de 5 af is gegaan, word de snelheid terug geschoefd naar 25 KM/u. Echter lijkt het dan bijna alsof je stil staat gek genoeg 🙂
Extra Batterij
Kennelijk is men bij VanPowers op de hoogte van dit (luxe) probleem, want er is een extra batterij! En wat voor 1! Het gave van de City Venture is dat je niet kunt ziet dat het een E-Bike is, hoe zonde zou het zijn dat die extra batterij dat wél zou gaan verraden! En ook daarover is heel goed nagedacht, want hoe geniaal is het om een batterij uit te brengen in de vorm van een Bidon! Naar mijn mening echt een schot in de roos qua looks. Nu nog testen hoeveel deze extra batterij nu brengt!
Assemblage
De Accu is echt super simpel te monteren op de fiets. Helemaal wanneer je, zoals bij mij het geval was, de fiets compleet zélf in elkaar gezet hebt, is dit klusje een fluitje van een cent. Wél is het handig om van te voren het instructie filmpje te kijken. Dan kan het helemaal niet mis gaan!
Conclusie
Na ruim een maand dagelijks testen, kan ik met recht zeggen dat de extra batterij écht van toegevoegde waarde is. Voor mij telt dit als een 1 + 1 = 3 ervaring. Waar voorheen de batterij al een streep minder was na 16 kilometer (Boost stand) is daar zelfs na 30 kilometer geen sprake van! En wanneer er wél een streep afgaat, gaat de fiet niet gelijk 5 á 6 KM/u langzamer maar 2. Dus we blijven lekker de gang er in houden. Want Gang is alles toch?
Ook de plaatsing van de extra batterij is slim. Recht onder de bestuurder. Doordat het gewicht in het midden geplaatst is komt dit ten goed voor de wegligging. De batterij laat ik na 80 kilometer weer op. Dan heb ik nog 2 streepjes op mijn display staan, maar dan merk ik wel dat we gaan inleveren qua snelheid. Al met al een slimme investering voor je fiets. De originele batterij wordt ook veel minder belast, en hoeft dus ook veel minder vaak opgeladen te worden, hetgeen de levensduur van de batterij(en) ontzettend zal verlengen! Al met al een hele goede ervaring, en zeer aan te raden!!