In 2003 deed ik het voor het eerst, maar als kleine jonge droomde ik er al van. Een bezoek aan de E3 in Los Angeles. Na een aantal online corona-edities is het verval van de beurs ingezet en is de 2023 editie in ieder geval vrij last-minute gecanceld.
Steeds meer platformen en gamedevelopers kiezen ervoor een directe relatie aan te gaan met de gamer. Gemakkelijk voor de grote der aarde, maar een heel stuk lastiger voor die kleine developers die normaal aan de randen van de spektakelzalen stonden. Juist daar waren altijd de unieke verhalen te scoren. De manier voor die kleintjes om ook bij de massa aan journalisten en inkopers op het oog te komen en relaties te leggen.
Eerder kreeg de Gamescom in Keulen het al lastiger onder druk van de gamingbedrijven. Met name toen de E3 besloot te verplaatsen van begin van het jaar naar net voor de zomer. Enkele weken voor de Gamescom, waar vroeger altijd de games en hardware voor het najaar werden gepresenteerd. Gamescom verloor toen al de grote aankondigingen van Sony en Nintendo. Gelukkig is Gamescom vooral een marketingevenement voor consumenten en daarmee waarschijnlijk langer relevant voor gamepublishers dan de E3 is.
Toch zagen wij enkele jaren geleden al grote veranderingen bij de Gamescom. Marketingmanagers van grote publishers als EA en UBI besloten bestaande stands van het vorige jaar even een verfje te geven en opnieuw op te bouwen. Want de impact is niet minder als je dezelfde stand nog eens gebruikt. En het is een stuk duurzamer. Maar ook de goodies gingen eraf. Waarom een shirtje van een toffe game het publiek in gooien terwijl dat shirtje een tientje kost. Immers hebben diezelfde gamers er tegenwoordig geen moeite mee het shirtje gewoon te kopen bij een van de vele marktstands. Ja, de glans is er ook daar al jaren af. Ook wij als GadgetGear hebben enkele jaren geleden al besloten onze jaarlijkse week in Keulen gedag te zeggen en gewoon vanuit kantoor te schrijven. Zijn gamebeurzen de relevantie verloren? Misschien wel…