Smartphonegaming wordt steeds populairder, en dan hebben we het niet over het spelen van Candy Crush, maar meer de echt serieuze shooters en racers. Nu er steeds meer handheld platforms voor PC games komen, zet Qualcomm de aanval in met Snapdragon Game Super Resolution in de hoop meer van die markt bij de smartphone te behouden.
Qualcomm en gaming gaan al jaren hand in hand. Wie high-end flagship smartphones koopt, krijgt al jaren de kracht van Qualcomm’s Adreno GPU’s die nog altijd ver voorop de prestaties van Mali GPU’s liggen.
Met de nieuwe Snapdragon Game Super Resolution technologie wordt het mogelijk voor smartphones, zonder harder aan de batterij te trekken, om 1080p games te upscalen naar 4K resolutie en ook nog eens te framerates omhoog te knallen van 30fps naar 60fps. Nouja, het wordt in beginsel vooral een of vraag. Wil je de resolutie omhoogtillen op een waanzinnig mooie game of de framerate op een waanzinnig snelle game. Dat heeft natuurlijk ook te maken met wat de chipsets en koeling van smartphones nog aan kunnen.
En dan is er nog een laatste mooie bonus aan deze technologie voor iedereen die het niets uitmaakt qua resolutie of fps. Diezelfde technologie kan dan worden ingezet om het batterijverbruik te verminderen.
Het lijkt erop dat Qualcomm met deze nieuwe technologie ook lief gaat doen voor non-Adreno gamers. De technologie zou namelijk moeten werken op alle belangrijke mobiele GPU’s. Maar of we Snapdragon Game Super Resolution dan ook echt in het lage- en middensegment tegenkomen valt nog te bezien.