Smart is ooit als samenwerking tussen de designers van Swatch (van de horloges) en Daimler AG (van Mercedes) in 1993 op de markt gezet als merk voor handige stadsauto’s. Na de Introductie van de Smart EQ ForFour (eigenlijk een Twingo) in 2017 bleef het stil, maar met een nieuw aanbod van de #1 elektrische auto komt het merk weer helemaal terug in het straatbeeld.
De Smart #1
De eerste serie elektrische bolides waarmee Smart de Nederlandse markt op komt is de #1 series. Deze bestaat uit de Smart #1 Pro+, Smart #1 Premium, Smart #1 Brabus en de exclusief verkrijgbare Smart #1 Launch Edition waarvan er maar 1.000 geproduceerd zijn voor heel Europa.
Grote range
Oder de range van de nieuwe Smart #1 series hoef je geen zorgen te hebben. Afhankelijk van de uitvoering waar je voor gaat, kan deze bolide 400 tot 440 kilometers afleggen tussen laadmomenten. Daarbij is het met name de krachtigere Brabus uitvoering die wat minder zuinig is, maar die trekt wel van 0-100Km op in 3,9 seconden waar de andere modellen daar 6,9 seconden voor nodig hebben. In de wagen ligt een gekoelde 66kWh batterij.
Snel laden
De Smart #1 kan leden met een snelheid van 510Km per uur. Met andere woorden, je kunt hem sneller opladen dan leegrijden. Met een standaard 22kW lader doe je er 3:45 over om van 1-100% te laden. Maar met een 150kW lader ga je van 0-80% in 29 minuten.
Displays
We zijn hier gek op beeldschermen en die zien we gelukkig volop in de nieuwe auto. Je krijgt achter het stuur een 9,2” LCD display. In de middenconsole zit nog een 12,8” touchscreen. Daarmee kun je ook de sfeerverlichting naar eigen hand zetten door uit 64 kleuren en 20 verlichtingsniveaus te kiezen. Natuurlijk kun je de auto deels ook bedienen vanaf jouw smartphone.
Digitale veiligheid
De nieuwe smart moet ook met je meedenken. Zo bevat deze een automatische noodrem en zelfs een uitwijkmanoeuvresysteem om jou en jouw inzittenden te beschermen.
Bi-color als standaard
Wat opvalt bij fabrikanten die bi-color uitvoeringen leveren (denk aan de ID Buzz) zijn de lange levertermijnen. Bij Smart is bi-color bijna de standaaard en krijg je een enorme hoeveelheid mogelijkheden aangeboren. Ook het originele Smart was al vroeg bezig met bi-color uitvoeringen op de markt zetten.
Overheidssubsidie
Op veel van de Smart #1 modellen is €2.950 overheidssubsidie beschikbaar. Een mooie bonus op aanschaf van de e-bolide.
De ervaring in elektrisch rijden
Inmiddels is Swatch niet langer onderdeel van de samenwerking. Die samenwerking is ingeruild voor een expert in het bouwen van elektrische wagens. Mercedes heeft de samenwerking dan ook opgezocht met het Chinese Geely, dat 50% aandeelhouder is. De naam Geely zegt je misschien niet heel veel, maar Geely is eigenaar van Volvo, Zeekr, Polestar, Lotus LEVC, Radar Auto en Lync & Co. Daar zit dat ook een bak aan ervaring in het bouwen van elektrische mobiliteit.