Vorige maand las. Je in het onderzoek van Apollo Tyres dat nog maar 36% van de Nederlanders overtuigd is dat hij of zij zelf een band lange de weg kan wisselen. Voor alle andere autogebruikers leggen we het uit.
Krikken of pompen
Als je achterin jouw auto kijkt, onder de bodemplaat van de kofferbak, kun je twee dingen tegenkomen. Of je komt een reserveband tegen met een autokrik, of je komt een bandenreparatieset tegen. Dat laatste klinkt heel goed en helpt autofabrikanten om een compactere auto te kunnen bouwen. Immers hoeft er geen plat liggend achterwiel in bijvoorbeeld jouw Aygo, Alto of Punto.
Maar er zijn verschillende setjes voor het repareren van banden. Er zijn setjes met een materiaal waardoor jouw autoband wel weer even door kan, maar meteen aan vervanging toe is, en je hebt setjes met een gel die de band niet vernietigt van binnen. Heb je zo’n toxisch reparatiesetje, dan kun je die natuurlijk vervangen. Zo’n setje bevat ook een bandenpomp. Gefeliciteerd. Je hebt geen krik nodig… zolang je thuis niet zelf je zomerbandjes en winterbanden om wilt gooien… Dan heb je wel een autokrik nodig en een wereld aan keuzes.
Heb je wel een reservewiel achterin de auto liggen, dan ligt er ook altijd een krik bij, voor het gewicht van jouw bolide, net als gereedschap om de wieldoppen los te halen. Let op. Heb je andere velgen gekocht, kan het zijn dat je een andere dopmaat hebt dan standaard in jouw auto ligt. De info over banden is overgenomen van Autodoc.nl.
Voorbereiding voor het verwisselen van een band
Voor je de weg op gaat, zorg dat je een opvallend geel veiligheidshesje in jouw wagen hebt liggen. Dit is niet alleen verplicht, maar ook veilig als je naast jouw auto op je knieën aan het werken bent. Zichtbaarheid voorkomt ongelukken. Check ook meerdere keren per jaar of jouw reserveband nog op spanning is. Mij is het al een paar keer overkomen dat ik de band verwisselde en daarna alsnog op de wegenwacht moest wachten om de band op te pompen. Iedere wisseling van het seizoen, even checken dus.
Veiligheid eerst
Herinner je je nog dat ik benoemde dat je een veiligheidshesje moet meenemen? Trek hem aan wanneer je weet dat je jouw wiel moet verwisselen. Probeer jouw auto ook op een verharde weg neer te zetten. Krikken in de berm kan, maar dan moet je een plankje of een tegel zoeken om onder de krik te leggen. Anders loop je het risico dat de krik niet stabiel staat en onder de auto weg schiet. Zeker als je op dat moment geen wiel onder de auto hebt, is je probleem echt enorm. De kans is groot dat een sleepdienst je dan moet gaan liften.
Tijd om de krik te gebruiken
Informatie over het verwisselen van banden met de Autokrik kun je op WikiHow vinden, maar we vatten het even samen. Zet de auto op de parkeerstand en zorg dat de motor niet loopt. Als het kan, leg even een baksteen of houten balkje voor en achter een wiel dat op de grond blijft staan. Gewoon als extra steun tegen wegrollen.
Haal nu rustig je krik en band uit de auto. Plaats de krik onder een krikpunt van het chassis. In de handleiding zie je waar dit is, maar vaak is het in het chassis aangegeven door een inkeping. Let erop dat je de krik dus niet onder het plaatwerk van de auto zet. Dan heb je al snel een berg blikschade. Bij oudere auto’s is het doorgaans ook prima om hem onder een dwarsbalk te plaatsen.
Nu je de auto hebt gelift, kun je de bouten van het wiel losdraaien en het wiel loshalen. Daarna komt het punt dat je jouw reservewiel plaatst. Draai de bouten eerst met de hand losjes aan. Doe dit om en om. Met andere woorden, sla steeds een positie over tot je ze allemaal hebt gehad. Draai ze daarna steviger vast met de tool die in jouw auto ligt. Niet krankzinnig veel kracht zetten, want te vast is ook een probleem voor de garage. Pro tip, koop een momentsleutel zodat je altijd weet of je voldoende kracht zet. In de garage doen ze dat overigens ook gewoon.
Wiel vervangen? Laat de krik rustig zakken en berg het wiel met de lekke band weer op. Je hebt nu een thuiskomertje onder de auto liggen. Daar staat op wat de maximale snelheid is waar je mee mag rijden met dit wiel. Maak geen onnodige kilometers, maar rij vlot naar een bandenzaak om te kijken of de band hersteld kan worden of vervangen moet worden. Heb je een reparatieset gebruikt, dan moet je daar wellicht weer een nieuwe bus met vulmateriaal voor kopen. Wil je deze uitleg liever zien met stap voor stap afbeeldingen?
2 reacties
Heeft iemand van jullie wel eens iets van Apollo Tyres of Vredestein, daadwerkelijk onder jullie auto gezet?
Ben heel erg benieuwd hoe goed die banden nu werkelijk zijn.
Nee, helaas niet. Wel in contact proberen te komen over een test, maar we komen niet voorbij het PR bureau. We hebben wel positieve ervaringen met Michelin. Die banden drogen wel wat snel uit in het Hollandse weer, waardoor je bij 10K per jaar wellicht wat sneller je bandjes moet inwisselen dan het profiel verplicht, maar over het algemeen zijn ze wel heel goed. Maar daar heb je weinig aan als je meer wilt weten over Vredestein natuurlijk 😉