Vanaf 1 december komen producenten van Europese auto’s en andere apparaten waarbij batterijen een belangrijke rol spelen in de problemen. Nadat Europa onderzoeken aankondigde naar staatssteun voor Chinese automerken als Volvo, MG, Lotus, Xpeng, BYD en anderen, slaat China terug met een exportbeperking op misschien wel het belangrijkste materiaal voor de batterijen die in deze auto’s moeten. Namelijk Grafiet.
China zegt de stap te nemen ter bescherming van de nationale veiligheid, al zou het prima gezien kunnen worden als het beschermen van de interne markt. Eerder kondigde China ook al aan om vanaf augustus beperkingen op te leggen voor de export van galium en germanium, wat nodig is om halfgeleiders (chips) te produceren. Voor grafiet geldt echter dat de grootste voorraden niet in China, maar in Turkije in de grond liggen. De reden dat vooral China aan deze markt verdient is dat het delven alles behalve een schoon en duurzaam proces is, wat in China niet zo’n probleem is. Andere landen zitten er minder om te springen om hun natuurgebieden te grabbel te gooien voor de batterij-industrie.