Afgelopen vrijdag waren we te gast in het Gelredome, waar het 2023 optreden van The Streamers op de planning stond. Met een groot deel van de sterren die ook op ‘Vrienden van Amstel’ staan en de grote man achter Groots met een zachte G verwacht je een topavond, maar matigheid voerde de boventoon.
Het regende enorm, iets waar de organisatie niets aan kon doen. De ingang voor de zaal was ingang L. In de wandeltocht naar die ingang kwamen we wel huurkluisjes buiten tegen, maar die waren nog zo ver van de ingang, dat we ze noodgedwongen oversloegen. Eenmaal binnen was er ruimte genoeg voor toiletten, maar niet meer voor kluisjes of een garderobe. Met natte jassen de zaal in. Het was niet anders. Ook de beveiligers die we vroegen of er echt geen opties waren, spraken hun verbazing uit over hoe slecht dit bedacht was. Er zou tijd genoeg geweest moeten zijn om die containerkluizen te verplaatsen.
Twee uur voor aanvang van het concert ging de zaal al open. Q Music was ingehuurd om de zaal op te warmen. Mattie en Barry moesten het doen. Zo nu en dan draaiden ze een knaller waarop iedereen meeging, maar de sfeer echt vasthouden was niet aan ze besteedt. Ze waren natuurlijk verre van de hoofdact en het podium koen goed ingezet worden om twee uur lang reclame te maken voor de muziekzender en de enorme hoeveelheid merchandise die rondom het stadium werd verkocht.
Om 20:00 was de zaal er klaar voor. De schermen gingen over op een filmpje van de artiesten, maar dat bleek reclame voor het concert in 2024. Gevolgd door onder anderen reclames voor o.a. ING en de Postcodeloterij. Kennelijk was de omzet uit de kaartverkoop niet genoeg. Zo’n tien minuten later begon het optreden met Frank Lammers die zich door de zaal liet vliegen. Onder het motto dat de speciale effecten er klaar voor waren, werden de verwachtingen hooggespannen.
Waar tijdens de Groots en Vrienden Van concerten geweldige dingen werden gedaan met het podium, was het rondvliegen van Frank zo ongeveer het meest dynamische dat gebeurde in de zaal. Op een duetje van Miss Montreal na, waren de artiesten niet in de zaal te vinden. Zat je op flinke afstand, zou je ook niemand van dichtbij gaan zien. Totaal geen spektakel.
De show stopte rond 22:50. Met andere woorden, te laat gestart, te vroeg gestopt. Geen toegift.
Al met al was de playlist van de artiesten gewoon heel leuk en gezellig. Precies wat je verwacht van The Streamers en precies waarom ze zo leuk waren in coronatijd. Daar staat tegenover dat niet alleen op het podium bespaard is. Ook de kwaliteit van de audio liet sterk te wensen over. Regelmatig klonk de stem van de ene artiest veel harder dan de andere. Zoë Tauran’s stem viel de eerste keer dat ze echt even solo mocht zelfs grotendeels weg. Het was bizar slecht.
De grootste opsteker was echter de locatie. In tegenstelling tot een Ahoy of het PSV-stadion, rij je lekker vlot weg uit Arnhem. Er waren ruim voldoende alternatieve parkeerlocaties en ook via het OV was de locatie goed bereikbaar. Ook geen gezeur met muntjes die je moet kopen. Je koopt de wallet van het Gelredome en wat er aan het eind van de avond aan tegoed nog op staat, kun je terug laten storten naar jouw bankrekening. Of gebruiken voor het volgende evenement.
We betaalden omgerekend een kleine €85 per persoon voor staplaatsen in de tweede helft van de zaal. Zouden we dit in 2024 nog een keer doen? Nee, daarvoor was de kwaliteit van het concert echt te teleurstellend. Na de sympathieke actie online gun ik de artiesten best wat omzet, maar nu druipt de commercie er wel vanaf terwijl de basis, het concert zelf, gewoon niet goed was.
2 reacties
Na deze beoordeling van 2023 zou je verwachten ( of hopen ) dat daar iets mee gedaan zou worden in 2024. Nou, vooruit dan: de reclame was minder uitbundig maar dat was het dan ook wel zo’n beetje.
De man/vrouw die verantwoordelijk is voor de audio heeft duidelijk weinig verstand van ” what it takes ” om een fatsoenlijk niveau te bereiken. De microfoons van de artiesten waren ondergeschikt aan de muziek waardoor zij steeds harder moesten schreeuwen om zich verstaanbaar te maken. Dat lukte duidelijk niet dus daar werd de kwaliteit niet beter van.
En ik weet het hoor: ik ben een een ouwe zeurkous en muziek moet je ” voelen ” maar ik ben van mening dat je muziek als eerste moet ” horen “. Het volume was dusdanig dat het tegen het vervormen aan zat. Dat is simpelweg niet om aan te horen.
Het enige lichtpuntje was Guus Meeuwis die kwalitatief ver boven de rest uit stak. Dat uitgerekend Paul de Leeuw de avond aan het eind van de show moest redden zegt genoeg.
We hebben op de redactie inderdaad geen zin gehad om opnieuw naar het concert te gaan. Dus bedankt voor jouw verslag van 2024 🙂