Fabrikant Foxconn is van plan in 2025 5% van alle elektrische voertuigen wereldwijd te produceren. Niet vreemd dus dat de Japanse dochter Sharp ineens in de markt voor elektrische mobiliteit stapt en wel met twee steps die tegelijk naar Europa komen. Wij ontvingen het goedkoopste model, de KS1 of EM-KS1 of de KS1-AEUB afhankelijk van waar je kijkt.
Unboxing
De elektrische step zit in een keurige kartonnen doos met een aantal schuimdelen om de step op haar plaats te houden. We moeten alleen nog even het stuur monteren. Dat is echt zo gedaan. Handleiding en oplader worden standaard meegeleverd.
Ontwerp
De specsheet van de KS1 lijkt sterk op de luxere KS2. Je levert vooral in op de bandjes. Die zijn 8 inch in plaats van 10 inch. De vering komt in deze bandjes niet uit de lucht, maar uit perforatie van het rubber. Voordeel is dat je ze niet lek rijdt. Nadeel is dat ze ook smaller zijn, waardoor je eerder wegzakt in losse grond.
Qua materiaalgebruik wordt expliciet in het persbericht benoemd dat de KS1 een step is van aluminium, staal, multiplex en ABS plastics, waar die ABS plastics in de specsheet van de KS2 ontbreken. Beide steps echter geschikt voor mensen tot 120KG0. Dus ik mag er als forse vent ook op staan.
Wil je de step meetillen? Dat kan. Je kunt het stuur omlaag klappen, waarna de step als een (redelijk zware) koffer meegenomen kan worden. Zo ligt hij ook standaard bij mij achterin de auto voor de zogenaamde ‘last mile’. Ik moet nogal eens naar bedrijventerreinen waar parkeren een ramp is. Met deze step achterin zet ik de auto met plezier een stuk verder weg, waarna ik het laatste stukje op de Sharp afleg. En ook op vakantie wordt de e-step door het hele gezin volop gebruikt. In beide gevallen zijn de steps IPx4 waterbestendig. Specifieker, hij is plensdicht. Maakt niet uit vanuit welke richting je de step besproeid, hij zal geen kortsluiting maken. Met andere woorden, door lichte regen of per ongeluk een plasje pakken zou geen probleem moeten zijn. Tijdens de herfstvakantie hebben we dit volop kunnen testen en inderdaad, geen problemen ondervonden tijdens de regens.
Verlichting
Voorop het stuur zitten drie, heldere witte LED’s. Die gaan niet standaard aan, wat wel heel goed voor de zichtbaarheid van de gebruiker zou zijn. In de wereld van de e-bikes zien we dat steeds meer merken er juist voor kiezen de verlichting standaard aan te laten gaan bij het aanzetten van de fiets. Dit om de fietser extra te beschermen. We zouden het mooi vinden als Sharp dit in de toekomst ook bij haar e-steps gaat doen. In het donker geven de LED’s wel briljant veel licht. Echt heel prettig.
In de persfoto’s bij de aankondiging van deze scooters zie je nog verlichting op de zij- en onderkant van de steps. Vie de Sharp Life app kun je die verlichting onder de voetplaat activeren om een blauwe gloed onder de step te maken. Ik geef toe dat ik hier pas na weken achter kwam omdat de functie in de app simpelweg ‘light’ heet en ik er een beetje vanuit ging dat het om de koplamp zou gaan.
Rem en slot
De Sharp KS1 is voorzien van een dubbele rem. Op het voorwiel zit een elektronische rem. Op het achterwiel zit een schijfrem. Wat opvalt is dat het remgedrag zeer agressief is. Wanneer ik de handrem aantrek, moet ik echt naar achteren leunen om niet voorover te slaan. Veiligheid voor alles, maar maak je in jouw eerste ritjes wel het remgedrag eigen om te voorkomen dat je zelf van de step knalt.
Opvallend is dat de rem bij de linkerhand is geplaatst, waar de meeste mensen rechts zijn. Rechts zit wel de gashendel van de step. In de rem zit ook de fietsbel verwerkt. Omzetten naar de rechterhand is helaas niet mogelijk.
De elektronische rem heeft een dubbelleven als elektronisch slot. Via de app kun je de step namelijk via bluetooth op slot zetten. Effectief activeer je permanent die elektronische rem… en dat werkt precies tot de batterij leeg is. Daarna kan iedereen alsnog met de step wegsteppen. De step activeren lukt de dief niet, maar daar heb jij op dat moment niks meer aan. Op het elektronische slot vertrouwen is wat ons betreft dan ook te risicovol. Overigens is het ook mogelijk om de step weg te rijden met het slot erop. Is gewoon een kwestie van wat harder duwen. Daar heb je dus niet heel veel aan.
Net als bij reguliere steps, is er eigenlijk geen echte manier om de step op slot te zetten. Er is geen oog waar je een kabelslot o.i.d. doorheen kunt lussen. Ik neem hem dan ook altijd, overal mee naar binnen. Sharp is niet uniek in dit probleem. De meeste fabrikanten vergeten na te denken over een goede manier om hun step op slot te zetten. Dit zien we dus niet als nagatief punt in de review.
Range
Qua range maakt het nogal een verschil of je de KS1 of de KS2 bij je hebt. De KS1 kan met haar 36V / 5.5Ah batterij zo’n 25km mee volgends Sharp. In onze praktijktest komen we ook in die richting. Hoewel de batterij bijna de helft weegt van de KS2, komt die nog niet eens de helft verder qua range. Voordeel is wel dat de KS1 met 14,5 kilo een heel stuk lichter is dan de KS2.
De Sharp Life app
Sharp probeert al haar apparaten in één app samen te voegen. Je kunt dus jouw Sharp sojamelk apparaat, jouw Sharp plafondlamp en zelfs Sharp straatverlichting (jawel) aansturen vanuit dezelfde app waar jouw step ook onderdeel van uitmaakt. Je kunt zelfs een stukje home automation uitvoeren tussen Sharp apparaten, maar dat hebben we niet kunnen testen.
In de Sharp Life app zien we de status van de step, mits die verbonden is. En dat is hij niet altijd. Zo was de step al een dag thuis, maar stond de locatie nog steeds op het vakantiepark omdat hij thuis nog niet was aangezet. In die zin heb je dus ook niet heel veel aan het landkaartje als jouw doel is jouw step terug te vinden.
Wel handig is dat je de step kunt instellen via de app, al is ook dat nog wat beperkt. Je kunt de cruise control aanzetten, de verlichting en het niveau bepalen waarop de motor je vooruit stuwt. Eigenlijk alles dat je ook al met beperkte handelingen op de step kunt doen. In de praktijk gebruik ik hem alleen om het elektronisch slot te gebruiken. Verder is de toegevoegde waarde nu nog wat laag.
De Rijervaring
Inmiddels heb ik de batterij van de e-step al een aantal keer leeggereden. Op asfalt maakt het echt niet uit dat je geen luchtbandjes hebt. De vering van het geperforeerde rubber is ruim voldoende. Over klinkers merk je wel dat de step wat meer trilt, maar nog steeds comfortabel is. Over kastijen is het gebruik van deze e-stap buitengewoon ruk. Gelukkig liggen die niet heel veel in Nederland, maar op het vakantiepark kwamen we die toch zeker iets te vaak tegen.
Wat echt heel fijn is, is de cruise control. Wanneer je vol gas gaat voor vijf seconden, piept de step. Vanaf dat moment kun je de gashendel loslaten en blijft hij op snelheid. Dit levert een enorm comfort op.
Over die gashendel gesproken, die werkt in stapjes. Je kunt dus langzaam steppen en snel steppen, afhankelijk van hoever je deze indrukt. Het is wel zo dat het verschil in drukafstand (travel) tussen langzaam en snel echt zeer gering is. Net als bij de rem is dit iets waar je gevoel voor moet ontwikkelen, maar ook iets dat net iets beter had gemogen voor een fijnere rijervaring. De topsnelheid van de step ligt op 25 kilometer per uur op basis van de 350 Watt borstelloze motor die erin ligt. Dat borstelloze is een mooie, duurzame stap van Sharp. Motoren zonder zogenaamde koolborstels gaan namelijk heel veel langer mee.
Juridische status
In België mag je gewoon de weg op. Net als op privéterrein in Nederland. Denk daarbij aan sportparken, vakantieparken en natuurlijk jouw achtertuin. Hoewel de tweede kamer per 2025 wilde legaliseren, is dit voorstel in oktober door de eerste kamer afgekeurd. Het aantal boetes en inbeslagnames in Nederland neemt toe en een boete start al snel bij €300. Bij schades ben je ook niet verzekerd. Dus wat je ook doet, step verstandig.
Conclusie: Sharp KS1 e-Step
Ten opzichte van het luxe broertje, heeft de KS1 nogal wat besparingen gezien vanuit Sharp. In de praktijk heeft dat vooral ten gevolge dat je de step tegen een best aantrekkelijk prijskaartje in huis haalt. En laten we wel zijn, het is gewoon een prima e-step met een mooie range. Zeker op asfalt is het gebruik van deze step echt heel fijn, ondanks dat er echt wel wat verbeterpuntjes zijn die we graag in een volgende uitvoering terugzien.