De Dare U-Go is een vouwfiets die kwaliteit wil bieden voor een betaalbare prijs, zonder compromissen in kwaliteit en functionaliteit. Voor een spotgoedkope vouwfiets moet je elders zijn. Wil je functionaliteit voor een redelijke prijs, dan zou dit model een aanrader zijn. Wij hebben hem twee maanden getest.
Nederlands
UGO Mobility, onderdeel van het Nederlandse Buzaglo-concern, is al meer dan 60 jaar een speler in de fietsindustrie, gespecialiseerd in vouwfietsen. In 2019 introduceerde het bedrijf een eigen mobiliteitsmerk, dat zich kenmerkt door een assortiment van elektrische vouwfietsen, E-steps en accessoires. Deze producten moeten design, functionaliteit en gebruiksgemak samenbrengen. Met een eigen designteam zijn drie unieke framemodellen ontworpen: DARE, JUST & NOW. Het is duidelijk dat er een woordgrapje zit in het uitspreken van het model voor de merknaam: DARE U-GO; JUS- U-GO en NOW U-GO. Wij durfden de uitdaging van het DARE-model aan😉 …
Het DARE-framemodel heeft een kenmerkende gebogen aluminium bovenbuis die moet zorgen voor een extreem stijf frame. Daardoor is dit model geschikt voor de sportieve en veeleisende fietser. Dankzij de complete uitrusting zijn deze modellen uitstekend geschikt voor zowel korte als lange ritten, aldus de makers.
Eerste indruk
De DARE U-GO wordt bij ons afgeleverd door een dealer. De fiets zit compleet gemonteerd en opgevouwen in een doos. Bij het openen van de doos en het verwijderen van wat beschermend karton staat de fiets voor we het weten uitgeklapt in de huiskamer. De eerste indruk van de fiets is erg goed. Het uitklappen is intuïtief en alle onderdelen ogen degelijk. Duidelijk geen rommel. Zoals vrijwel alle producten tegenwoordig komt het meeste uit Azië. Waarschijnlijk is dat ook met deze fiets het geval. Toch is het duidelijk dat de mensen achter het merk decennialange ervaring hebben in het sourcen van de juiste producten en partners. Van trapper tot fietsbel en van lampje tot zadel, alles oogt en voelt goed. Een klein Nederlands vlaggetje duidt aan dat de fiets is ontworpen in Nederland. Het voordeel van een dergelijk bedrijf achter een eigen merk is dat je waarschijnlijk ook goede service krijgt als er iets met de fiets aan de hand is. In onze zoektocht naar vouwfietsen hebben we veel leuke modellen in de VS en Canada gezien, maar deze merken zijn hier niet of slecht verkrijgbaar en als er iets aan is, moet je maar hopen dat de onderdelen nog te krijgen zijn.
Wanneer we de fiets weer willen inklappen, is het fijn te merken dat ook dit intuïtief gaat. Op het gebied van gemakkelijk in- en uitvouwen scoort deze fiets al als de beste. De meeste fietsen hebben wel een palletje of handigheidje dat je over het hoofd kan zien. Dit vouw- en klapsysteem is eenduidig. Dat is niet alleen intuïtief, maar voelt ook veilig als je hem wegzet of gebruikt om te fietsen. Voor wie af en toe de vouwfiets gebruikt, is dit wel een must. Het enige waar je op moet letten, is het stuur een kwartslag te draaien bij het in- en uitklappen. Overigens vouwen beide trappers ook in, waardoor je de fiets nog net wat platter kunt opbergen.
Fietsen
Het zadel en het stuur zijn met gemak op de juiste hoogte in te stellen voor mij met een lengte van 185 cm. De 20 inch wielen geven minder een circusgevoel dan bij de Brompton en andere fietsen met 16-inch wielen. Het is een net wat volwassener formaat, waardoor het rijgedrag en de absorbering van oneffenheden in het wegdek comfortabeler zijn. Ook het sturen voelt niet zenuwachtig aan. Elk redactielid, en ook de filmploeg, die even op de fiets stapt, is direct verkocht. Het fietsje rijdt ronduit geweldig en voelt niet als afgeknepen aan. De Shimano naafversnelling met Nexus 3-speed werkt prima en is voor gebruik in Nederland voldoende. Er is ook een versie met 7 versnellingen en een derailleur. Dat systeem vraagt iets meer onderhoud maar is dan ook wat beter als je in de bergen wilt gaan fietsen. De verlichting bestaat uit twee lampjes met elk een batterijtje. Dat vraagt natuurlijk af en toe om vervanging. In principe zijn dit soort systemen tegenwoordig gemeengoed. Stroom vanuit een naaf en bedrading is wat zekerder voor de lange termijn, maar tegelijkertijd ook kwetsbaarder bij in- en uitvouwen en verplaatsen van de fiets.
De wielen hebben anti-lek banden met een reflectiestrip. De remmen werken super. Ook wanneer we een heuveltje afrijden, voelen de remmen trefzeker. De fiets wordt ook niet onrustig bij wat hogere snelheid. Dat hebben we op andere vouwfietsen anders ervaren. Niet onbelangrijk is te vermelden dat de fiets standaard een bagagedrager heeft met spanbanden. Wel zo handig als je iets wilt meenemen.
Opbergen
Zoals eerder vermeld vouwt deze fiets gemakkelijk in en uit elkaar. Dankzij de inklapbare trappers en het vouwsysteem is de fiets behoorlijk klein. Niet zo klein en handig als een Brompton wanneer je hem elke dag zou moeten meenemen in bus en trein. Op dat punt is de Brompton net wat handiger. Maar voor alle andere toepassingen waarbij je het vouwgemak van een fiets wilt ervaren, is deze DARE U-GO een topper. Met 13 kg is hij ook nog te tillen. Er zitten geen wieltjes onder, dus lange afstanden over een perron slepen met deze vouwfiets ga je niet doen. Het comfort van de 20-inch wielen, de kwaliteit en de prijs, maken deze vouwfiets wel een heel interessante optie voor iedereen die een fiets wil meenemen of klein wil opbergen.
Conclusie
De DARE U-GO vouwfiets is een uitstekende keuze voor wie kwaliteit en functionaliteit zoekt tegen een redelijke prijs. Het intuïtieve en eenvoudige vouwsysteem verhoogt het gebruiksgemak aanzienlijk. De solide constructie en de degelijke materialen getuigen van vakmanschap. Dankzij de 20-inch wielen is de rijervaring comfortabel en de besturing stabiel. De Shimano naafversnelling garandeert soepel schakelen. Het compacte formaat bij het opvouwen vergemakkelijkt het opbergen. Een mogelijke verbetering zou de toevoeging van geïntegreerde verlichting zijn, voor nog meer gemak en veiligheid.
Eén reactie
Probleem met dit soort fietsen is vaak het gewicht. Dat is met deze ook niet echt goed voor elkaar m.i.