Identity Games kennen we van toch best een aantal toffe bordspellen op basis van grote, bekende merken. Het bedrijf mocht ook aan de slag met De Verraders van idtv en RTL. Een merk met enorme potentie, maar slordigheid drukt toch een beetje de speelervaring.
De Verraders is een spel dat je in ongeveer een uurtje zou moeten kunnen spelen. Het bestaat uit vier ronden waarin je missies uitvoert en dan nog een tweedelige finaleronde.
De Verraders Het Bordspel is ontwikkeld voor 4 tot 6 spelers. Onze ervaring is dat 4 eigenlijk te weinig is om het echt spannend te maken. 5 of 6 is prima. De leeftijd 12+ klopt ook wel aardig.
Unboxing
In het spel vinden we het speelbord, opdrachtkaarten voor de missies (die je op volgorde moet laten liggen), ondersteunende kaarten en kartonnen zilverstukken en zilverlingen. Daarmee slaat Identity Games een beetje een brug met de Vlaamse versie van De Verraders, waar het spel wordt gespeeld om zilverlingen in plaats van zilverstaven. Ook in andere landen gaat het niet altijd om de staven die we in de Nederlandse opnamen zien. Tenslotte zijn er nog blinddoeken, zodat de verrader echte privacy kent in het spel, kaarthouders van karton (die net niet lekker vouwen en waar de kaartjes net niet lekker in staan) en de kaartjes die je gebruikt om de verrader te nomineren in de ronde tafelronde.
Tijdens het spelen hoef je niets kapot te maken in dit spel. Je kunt het spel dus blijven spelen, ook als je alle avonturen hebt gehad. Het is dan natuurlijk wel zo dat niet alle avonturen even verrassend zullen zijn.
Het ontwerp van het spelbord is zo gedaan dat er kunstmatig wat slijtagesporen op zijn aangebracht. Dit staat haaks op het prachtige interieur waarin het TV spel zich afspeelt. Bovendien is deze ‘verwering’ weer niet op de rest van de onderdelen toegepast. Hierdoor valt het spelbord qua ontwerp wat uit de toon.
Verkoopbonus
Afhankelijk van waar je het spel koopt, ontvang je nog een bonusavontuur met missiekaarten. Het loont dus om een leuke actie af te wachten, om zo langer van het spel te kunnen genieten.
Spelverloop
Iedere keer dat je gaat spelen, kies je een avontuur. Dit avontuur bestaat altijd uit vier spelronden, gevolgd door het finalespel dat uit twee delen bestaat.
Voor je kunt beginnen, verdeel je al een startkapitaal voor zowel de algemene pot als een persoonlijke pot. Dit is dus anders dan in de TV show. Ook wijs je met blinde kaarten de verrader aan in het spel. Hierna kun je beginnen.
Iedere spelronde bestaat uit vier delen. Je begint gezamenlijk met een missie. Voor die die speelt, gaan de blinddoeken voor. De verrader krijgt nu de tijd om zijn persoonlijke opdracht te lezen. Via een QR code kun je op een smartphone hard de tune van de show laten horen. Die is zo geknipt dat deze ook echt 20 seconden duurt.
De missie speel je voor het zilver in de algemene pot. Deze missies zijn niet altijd even helder beschreven. Zo zit in het eerste avontuur de opdracht om als groep een serie woorden te noteren. Als groep deden we dat op een centraal briefje. De verrader had de opdracht om op zijn briefje iets met het woord te doen, maar dat kon niet omdat de verrader niet de mogelijkheid kreeg om iets op te schrijven. In de groepsopdracht had dus moeten staan dat we allemaal zelf iets op een briefje moesten schrijven. Dat zou het ook minder makkelijk gemaakt hebben om echt goed te scoren op die opdracht.
Na de missie, is het meteen al tijd voor de ronde tafel. Tijd om de verrader te verbannen. De straf voor verbanning is op de spelverloopkaart 2 zilverlingen. In de spelregels is het 1 zilverling. Iemand heeft dus zitten slapen en het is aan jou als speler om hierin een beslissing te nemen.
Na de ronde tafel komen de spelers in de wapenkamer. Hier verdienen ze extra persoonlijk zilver of een dolk of schild. Die laatste twee hebben dezelfde betekenis als in de tv-show.
Onwetend wat iemand heeft gekregen, gaan de spelers de nacht in. De blinddoek gaat weer op en weer gaat de tune van De Verraders aan. Als de verrader zijn of haar persoonlijke opdracht goed heeft uitgevoerd, mag deze nu iemand vermoorden door de dolk op het spelbord naar die persoon te draaien. Die speler verliest 2 zilverlingen en mag de volgende ronde tafel niet deelnemen aan de discussie en de stemming. Hierna begint het avontuur opnieuw.
Heb je vier missies gespeeld, dan is het tijd voor de finale. Eerst worden de punten opgemaakt. Daarbij maakt de verrader zich bekend aan de overige deelnemers en wordt gecontroleerd of deze inderdaad netjes alle missies heeft volbracht en terecht deelnemers heeft mogen verwoorden. Oja, dat is het moment waarop we ons bedachten dat het handig was om te noteren of en wie in welke ronde vermoord is. De eerste keer moesten we daarin terugdenken, wat discussie opleverde. De handleiding had hierin eigenlijk moeten ondersteunen.
Wanneer bekend is welke twee spelers het meeste zilver hebben verzameld, start het tweede deel van de finale. De spelers moeten nu op hun briefje schrijven of ze trouw zijn, dus delen, of verraden in de hoop zo alleen met de pot naar huis te gaan.
Conclusie De Verraders Het Bordspel
De Verraders Het Bordspel zit vol echt leuke opdrachten, waarbij je onverwacht het hele huis overhoophaalt om binnen de tijd missies te volbrengen. Het team van Identity Games is hier echt lekker druk mee bezig geweest. Daar staat wel het schrille contrast tegenover dat de handleiding en de opdrachtbeschrijvingnen echt meer zorg en aandacht verdienen dan ze hebben gehad. Het spel voelt echt aan alsof het te weinig gespeeld is voor het in productie is genomen. Het voelt echt aan alsof er ergens een deadline gehaald moest worden.
Overigens leent het spel zich wel weer voor uitbreidingen. We zijn benieuwd of Identity Games daar ook mee gaat komen.