Toen Final Fantasy jaren geleden de Europese RPG harten stal op de hardware van Nintendo, wilde het Japanse bedrijf ook een eigen antwoord hebben voor de fans. Dat antwoord moest natuurlijk vanuit de bekende rode loodgieter komen. En dat origineel heeft nu meer dan alleen een facelift gekregen naar de Nintendo Switch.
De geschiedenis van Super Mario RPG
Super Mario RPG verscheen voor het eerst op de Super Nintendo in 1996 en werd door datzelfde Square Enix (toen nog Squaresoft, Enix was nog zelfstandig) ontwikkeld dat ook achter de Final Fantasy series zat. Niet geheel toevallig was dit in 1996 ook echt de allerlaatste Mario titel die Nintendo zou ontwikkelen voor de SNES hardware.
Toen bekend werd dat Nintendo de game opnieuw zou maken, werd ook bekend dat Square daar niet voor in de rij zou staan. In plaats daarvan ging Nintendo de samenwerking aan met ArtePiazza. Deze gamestudio mocht voor de remake gebruik maken van de Unity engine. ArtePlaza herontwikkelde eerder al de Dragon Quest series van Square.
Super Mario RPG op de Switch
Als kleine jongen heb ik de release op de SNES nog meegemaakt en daar mijn spaarpot voor geleegd… maar ik geef toe. Ik was verre van blij met mijn aankoop toen. De game kende op de SNES best wat beperkingen. Gelukkig is er een hoop veranderd, want de verhaallijn was echt wel prima.
Op een dag is Mario weer eens bezig om de Princes uit de handen van Bowser te redden, wanneer een gigantisch levens zwaard genaamd Exor uit de lucht valt (bij Square zijn ze gek op grote zwaarden). Dit zwaard doorklieft de Sterrenweg en beland in Bowsers kasteel. Door deze gebeurtenis belanden 7 sterrenfragmenten op verschillende werelden. Je snapt het al, deze moet Mario gaan vinden.
Dit doet Mario natuurlijk niet alleen. Al snel ontmoet hij Toad, die hem achter Toadstool aan stuurt. Terug bij het kasteel aangekomen, ontdekt Mario dat hij niet naar binnen kan. Wanneer hij terug door het Mushroom kingdom reist, krijgt hij Geno en Mallow, maar ook de kwaadaardige robot Smithy en zijn bende. En ja, hij heeft ook de nodige troepen van Bowser ingezet, wat best tof is wanneer je Bowser inzet in gevechten. Inderdaad. Bowser verandert in dit verhaal van vijand naar vriend… want Smithy is ook voor hem een te groot gevaar.
Het zal je niet verbazen dat de wereld van Super Mario RPG echt heel mooi is geworden op de Switch. Echt waanzinnig mooi hoe de grafische stijl van de Final Fantasy series samenkomt met de stijl van Super Mario. Veel uitnodigender om te spelen dan het origineel uit 1996.
Voor jonge spelers, is de game nu helemaal in het Nederlands uitgewerkt. Hierdoor worden de puzzels en uitdagingen van Super Mario RPG ook gemakkelijker te begrijpen. Soms misschien zelfs wat te eenvoudig. Gelukkig is behendigheid ook nog altijd enorm belangrijk. En als je na ruim een dag doorspelen het einde van het verhaal weet te bereiken, blijkt er nog heel wat om naar terug te keren. Hierdoor behoudt het spel ook nog haar waarde wanneer je het verhaal al kent. Sowieso zijn de minigames gewoon erg leuk.
Conclusie Super Mario RPG
Heel eerlijk, ik baal een beetje. Ik baal dat de remake zo enorm trouw is als het origineel. Op de cartridges van vroeger kon je maar heel weinig data kwijt. Er was waarschijnlijk geen ruimte voor meer verhaal dan we toen kregen van Nintendo en Square. Anno 2023 is opslag niet zo’n probleem meer. Het was super tof geweest als Nintendo ook nog had geïnvesteerd in een enorme nieuwe lading sidequests, wat extra verdieping etc. De graphics en gameplay zijn gewoon zo enorm lekker dat je eigenlijk niet zo snel klaar wilt zijn. Van de andere kant, je moet stoppen op je hoogtepunt en dat is eigenlijk precies wat Nintendo doet. Misschien moeten we gewoon hopen op een sterk vervolg. Voor alle RPG liefhebbers is dit in ieder geval een must-play.