Xiaomi introduceerde deze week in China haar eerste eigen elektrische auto. Daarmee stapt het in de voetstappen van smartphonebouwer Huawei die eerder dit jaar al haar elektrische auto presenteerde. De vraag is wel of Xiaomi zich ditmaal niet iets teveel heeft laten inspireren door de auto die zij wil verslaan; de Porsche Taycan.
De prachtige bolide van Xiaomi krijgt de naam Xiaomi Speed Ultra 7 mee en moet vooral concurreren met de Tesla Model S en de Porsche Taycan. Iets waar het bedrijf al minimaal 3 jaar aan heeft gewerkt. Voor de productie werkt Xiaomi samen met de Chinese autobouwer BAIC.
Xiaomi ontwikkelde de V6s elektromotor van de SU7 in-house. Het accupakket komt echter van het Chinese CATL. Voor het Porsche-achtige ontwerp, trok Xiaomi onder anderen ontwerpers van BMW en Mercedes-Benz aan. Opvallend is hoe dicht het ontwerp van de wagen op dat van de Porsche is komen te liggen.
De actieradius van de Xiaomi SU7 komt op 668 kilometer te liggen voor de standaarduitvoering met achterwielaandrijving. Deze komt met 400nm koppel en accelereert van 0 naar 100 in 5,3 seconden. Daarnaast komt Xiaomi met een AWD model met een zwaarder accupakket dat een range van 800 kilometers belooft. Die komt met 838nm koppel.
5 reacties
Sorry, maar dit is een onzinartikel, met een onnodige kop. Kijk hoe ze van voren en van achteren eruit zien. Compleet anders. Het zijn twee vier deurs coupés, en dan heb je dat bepaalde lijnen overeen komen. Maar eigenlijk is zelfs dat niet het geval. Die konten lijken vanaf de zijkant ook niet op elkaar en die neuzen ook niet. de lijnen van de zijkant met de portieren zijn ook anders ingegeven. Het is alleen de vorm. Dan kun je verschillende 4 deurs sedans ook wel naast elkaar leggen wanneer de achtergrond en belichting een beetje gelijk is en roepen dat ze op elkaar lijken.
Ik geef toe dat we hier intern wel even overleg hebben gehad de afgelopen dagen of we dit wel of niet zouden posten. Dat is ook de reden dat we een afbeelding ter vergelijking hebben toegevoegd. Wanneer je in photoshop de twee bolides over elkaar legt, zie je dat het profiel van de zijkant vrijwel gelijk is. Alleen in de lijn bij de koplampen zien we wat meer afwijking. Daar Xiaomi zelf aangegeven zou hebben dat de Taycan de wagen is die ze uitdagen, vonden we het gegrond om deze vergelijking te publiceren.
Het is zeker niet zo dat we geen liefde hebben voor hoe de Chinezen de wereldwijde markt uitdagen met elektrische auto’s. Het is juist interessant om te zien dat merken als Xiaomi deze stappen zetten. Laat ze maar lekker de bestaande markt uitdagen. We hebben in Europa te lang wagens geproduceerd die onvoldoende snel innoveren en dat is ten nadelen van de consument.
Maar dan is het nog steeds niet meer een kopie dan zo veel andere auto’s van elkaar. Dat er inspiratie opgedaan is, sure, wellicht wel, maar een kopie is het niet. Verre van. Als je eerlijk wil vergelijken neem je dan ook andere hoeken mee en dan blijft er niets van die bewering over.
Ben het er overigens ook niet eens met dat de innovatie door Europese fabrikanten achter blijft. Het vraagstuk rond het pushen van nieuwe technieken is gewoon niet hetzelfde voor nieuwe organisaties in deze markt vs bestaande merken.
De bestaande, traditionele merken moesten aan bepaalde normen voldoen waar de nieuwe merken niet aan hoefden te voldoen. Denk aan dat je verplichtingen hebt aan dealernetwerken met alle overheadkosten, welwillendheid van overheden om bijv bepaalde rijassistenten toe te staan, het feit dat de meesten geen EV kunnen betalen of dat het niet logisch voor ze is waardoor een losse EV-infrastructuur gewoon erg prijzig was, bepaalde kwaliteitsproblemen waar bestaande fabrikanten om afgemaakt zouden worden terwijl ze van een Tesla eerder geaccepteerd worden (tot op het punt dat elektrische branden geaccepteerd worden, meerdere doden in een Tesla, geen in een Leaf), etc. etc.
Dit is natuurlijk een mooi initiatief van Xiaomi, zeker gezien de specs en de prijs waarvoor ze het doen. Maar eerst eens afwachten of ze überhaupt alle tests doorstaan en voor welke prijs ze het kunnen aanbieden en met welk supportnetwerk.
@Xen, ik waardeer jouw neutrale blik enorm. En inderdaad, er zijn ook voldoende verschillen tussen de wagens. Maar de daklijn, de wielbasis, wielformaat, bumper achter, de indent van de voordeuren. Het is echt 1:1 wanneer je ze over elkaar legt in Photoshop. Daar was dit artikel op geschreven.
Je hebt deels gelijk als je naar de marktontwikkeling kijkt. De Chinezen nemen de vrijheid om met boetiekjes in winkelcentra en andere strategieën de consument te raken. Dit hadden huidige merken ook kunnen inzetten natuurlijk, maar hebben ze niet gedaan. Ik denk dat qua tolerantie op kwaliteit en vooral veiligheid niet veel verschil zit tussen en Chinees, een Amerikaan en een Europeaan. Alle wagens die hier de weg op gaan, hebben een typegoedkeuring nodig van het RDW.
Mensen die met droge ogen beweren dat de Xiaomi U7 géén bijna 1:1 kopie is van de Porsche Taycan 4S hebben óf poep in hun ogen / een bord voor hun kop óf een verborgen agenda. Basta.