Afgelopen jaar daalde de kostprijs van Lithium, het bronmateriaal voor batterijen in auto’s, smartphones en andere producten, met zo’n 80%. De Financial Times schat de kostprijs van een ton Lithium momenteel op $13.200. Dit is het laagst sinds 2020. Alleen in 2019 was Lithium nog goedkoper. Hoe dat kan?
Door de sterke groei in elektrische mobiliteit is de vraag naar lithium enorm groot geworden. Auto’s, steps, fietsen. Allemaal hebben ze kilo’s van de stof nodig om energie op te kunnen slaan. Daardoor zijn er wereldwijd heel veel verwerkingslocaties bijgekomen. Zelfs toen we twee weken geleden in India waren, werd tijdens het Vibrant Global Gujarat Summit door Tata (van de hoogovens in IJmuiden) een contract getekend om nog eens een 20 GWh lithium batterijenfabriek in de staat Gujarat te bouwen. Daar werd er vorig jaar ook al een door Tata neergezet. Met andere woorden, de batterijenmakers groeien net zo hard mee als de mijnen die het stofje uit de aarde trekken.
Maar nu is er in 2024 een afname van interesse in elektrische auto’s. Niet perse dat de wereldwijde markt verzadigd, maar in China heeft men momenteel zeker minder trek in elektrische wagens. Hierdoor ontstaan de overschotten in productie die de prijs keihard omlaag drukten in 2023.
Om de prijs te corrigeren, lijken de mijnen nu te overwegen om het delven van Lithium te gaan reguleren, zoals we ook gewend zijn van olie. Met andere woorden, ze gaan wat minder hard werken. Op die manier ontstaat schaarste en schaarste duwt de prijs weer wat omhoog.