Eerder deze maand werd al bekend dat autobouwer BYD het Amerikaanse Tesla heeft verslagen als grootste autobouwer ter wereld. Nog zonder dat het merk echt stappen heeft gezet op de Amerikaanse markt. Een beetje vergelijkbaar met Huawei, dat in Amerika ook nauwelijks marktaandeel bezat, maar toch Apple wist te verslaan als grootste smartphoneverkoper. Net als bij Huawei, heeft Amerika een maatregel bedacht om de opmars op de vrije markt te stoppen… maar BYD lijkt daar ook al klaar voor te zijn.
Waar Amerika een exportverbod op chips instelde om Huawei en andere techgiganten in China te remmen, lijkt Amerika nu vooral in te spelen op een flinke importheffing op EV’s uit China. Re reguliere importheffing in de VS telt zo’n 2,5% van de waarde van de wagen. In het geval van Chinese EV’s, komt daar nog eens 25% bovenop.
Toen we vorig jaar bij het launch event van BYD in Nederland waren, vertelde importeur Louwman ons dat BYD in onze markt zeker geen prijsvechter zal worden. BYD’s moeten hier gewoon tegen reguliere prijzen voor vergelijkbare merken op kenteken gezet worden. Met het oog op wat BYD in Amerika gaat doen, lijkt de boodschap van importeur Louwman vooral dat BYD te duur zal zijn voor ons Nederlanders (en mogelijk vele Europeanen). Te duur in vergelijking tot die enorme Amerikaanse markt.
BYD is naar verwachting van plan om in Amerika een EV te introduceren met een prijskaartje van $20.000. De importheffing verhoogt die prijs naar $26.000. De gemiddelde prijs van een EV in de VS is echter $48.000 inclusief heffingen. BYD zou in de VS er dus wel voor kiezen om de markt als prijsvechter te betreden. Het verkooppotentieel daar is zo groot, dat de kans voor Amerikanen om de Chinees nog in te halen echt verkeken lijken te zijn.
Dat BYD wel degelijk prijsvechter kan zijn, zit hem in batterijtechniek. Batterijen vormen zo’n 40% van de kostprijs van een EV. BYD is echter van origine batterijbouwer en doet dit ook voor haar concurrenten. Haar interne prijs voor een EV-batterij ligt enorm veel lager. Ook het gros van de overige onderdelen komen inmiddels uit eigen fabrieken door de schaalgrootte van het bedrijf in Azië en inmiddels ook in Europa, waar het merk ook pas zo’n 3 jaar bezig is.