BYD maakte al furore met goedkope auto’s en batterijen die minder gevoelig zijn voor schade. De grootste batterijenmaker is echter CATL. Samen met Nio gaat het Chinese trio onder leiding van de overheid solid state batterijen ontwikkelen om EV’s veiliger te maken.
Het plan van de Chinese overheid is dat CATL, BYD en Nio vanaf 2030 en masse EV’s van solid state batterijen kunnen voorzien. Hoewel de drie concurrenten zijn, is het een stap die er voor zorgt dat de hele Chinese autosector een technologische prong vooruit kan maken en de concurrentiepositie ten opzichte van Europese, Japanse en Amerikaanse autobouwers verbeterd.
Met name de rol van CATL en BYD is hierin erg interessant. De batterijen van deze twee fabrikanten zitten nu al in veel bolides van andere merken. Denk aan Toyota, Tesla, Mercedes-Benz (10% Chinees), BMW etc. China is als land ook prima in staat om voldoende grondstoffen te delven voor die batterijen. Dus ook de hele Chinese toeleveringsketen gaat er op vooruit als het land haar dominantie positie in automotive batterijen weet te bestendigen.
Toch is het trio niet helemaal verstoten van concurrentie. Die komt namelijk uit Korea. Daar is Hyundai bezig met de ontwikkeling van solid state batterijen, die ook in haar dochtermerk Kia gebruikt moeten gaan worden. Het Japanse Toyota heeft zelfs al laten weten dat het vanaf 2027 van plan is om over te zijn op solid state batterijen, maar die gokt vooral op de combinatie met waterstof en solid state batterijen.