Er is een hoop kabaal deze week. Donderdag is Microsoft van plan een podcast te lanceren waarin het gamers bijpraat over de toekomst van het Xbox platform nu Microsoft onder anderen Activision-Blizzard heeft overgenomen. Die overname betekende concessies maken, wat gevolgen heeft voor hoe het Xbox platform en Microsoft zich als gamingmerk moet profileren.
Microsoft blijft Xbox hardware produceren
Met de aankondiging van de podcast gingen eerder deze week al hardnekkige geruchten dat Microsoft zou stoppen met het ontwikkelen van consoles. In eerste instantie waren die geruchten gestaafd op het feit dat consoles altijd een verliespost zijn. In het verleden ook al de reden voor SEGA om van consolemaker over te gaan op het uitgeven van games.
Toch is het heel logisch dat hardware voor consoles verlieslatend is. Net als bij het Nespresso model, gaat het om de verkoop van games en accessoires. Daar zit het echte verdienmodel. Zeker nu games vooral digitaal worden aangekocht, en eigenlijk alleen maar het gebruiksrecht wordt aangekocht, gaan de kosten voor productie en distributie keihard omlaag en daarmee de winstmarges omhoog. Bovendien is er voor de consoles maar één aankooppunt, dus prijsconcurrentie heeft de Xbox Store al lang geen last meer van.
Vooruitlopend op de podcast heeft Microsoft alvast laten weten dat het gewoon keihard doorgaat met het ontwikkelen van eigen consoles.
Exclusives naar andere consoles
Microsoft studios produceren al jaren games die ook op andere consoles worden uitgebracht. Het sterkste voorbeeld hiervan is Minecraft, dat zo ongeveer op ieder platform te vinden is. Doom, van Bethesda, komt op 23 februari zelfs uit op een platform waar niemand het op veracht (maar daar lees je die dag, hier meer over). Toch hield Microsoft een aantal series lang exclusief voor haar eigen consoles, met uitzondering van mobile. We hebben het dan over titels als Halo, Sea of Thieves, Gears of War etc.
Daar komt mogelijk wel iets verandering in en de strategie van Activision-Blizzard kan daar veel mee te doen hebben.
Zo had die studio lang een deal met Sony, waardoor Call of Duty het eerst speelbaar was op PlayStation consoles. Mogelijk zal Microsoft er voor opteren om de exclusives vertraagd uit te brengen op andere platforms. Bovendien liet Microsoft al eens weten dat het openstaat voor het beschikbaar stellen van Game Pass op andere consoles. Grote kans dat de beschikbaarheid van de exclusives daar ook aan verbonden zal worden.