In navolging van SpaceX en Amazon Kuiper gaat ook Volvo-eigenaar Geely een eigen wereldwijd dekkend netwerk van satellieten de lucht in brengen. Afgelopen week gingen de eerste 11 satellieten om hun baan om de aarde.
Het bedrijf dat verantwoordelijk wordt voor het netwerk van satellieten is Geespace, onderdeel van de Geely Group. Onder die groep vallen onder anderen de automerken Volvo, Zeekr, Lotus, Polestar. Mercedes-Benz (10%) en Geely zelf.
Geespace heeft zelf een fabriek neergezet om de satellieten te fabriceren. In totaal kan de fabriek er 500 per jaar afleveren, maar tot 2025 hoopt Geespace in werkelijkheid 72 stuks om de aarde te hebben cirkelen. In tegenstelling tot SpaceX kan Geespace haar rakketten niet hergebruiken, waardoor het netwerk omhoog brengen behoorlijk duur en verre van duurzaam is.
Het einddoel van Geespace is een netwerk opbouwen dat internet moet leveren aan de auto’s van de automerken van Geely. Daarbij hoeft het dan niet meer afhankelijk te zijn van telecomproviders.