Ondanks het prijskaartje, zet Apple goede verkopen neer met haar nieuwe mixed reality bril Apple Vision Pro. Op basis van het succes van Apple, heeft Samsung de investeringen in haar eigen bril vergroot, zodat deze sneller op de markt kan komen.
De oplossing van Samsung gaat de naam Galaxy XR meekrijgen en is zonder twijfel gericht op een veel bredere gebruikersgroep dan Apple’s bril. Samsung kan met massaproductie de prijs van haar bril een stuk omlaag drukken, doordat het de bril sneller, in meer markten in de schappen kan krijgen. Hierdoor zou de Galaxy XR maar zo het allemansvriendje kunnen worden, waar de Apple Vision Pro toch heel diepe zakken vraagt van haar gebruiker.
Bovendien heeft Samsung nog meer voordelen. Het leverde namelijk al onderdelen voor de VR brillen van Meta.
Voor haar eigen bril lijkt Samsung te willen leunen op haar eigen OLEDoS schermen die een scherpte bieden van 3.500 DPI. Samsung dochter eMagin is in staat om deze op grote hoeveelheden te produceren. Ook zou Samsung zelf de chipset voor de bril ontwikkelen. Dat laatste is interessant omdat Samsung er om bekend staat dat het eigen chipsets ook met plezier aan de Chinese markt verkoopt. Het zou de introductie van vergelijkbare brillen van andere merken kunnen versnellen.
Als koploper moet Samsung wel een eigen OS ontwikkelen voor de bril. Met het oog op de toekomst zou Samsung wel van plan zijn om dit op Android te bouwen. Ook daar zou weer een goede samenwerking met Google kunnen ontstaan. Zo heeft Samsung op vergelijkbare wijze ook perks gekregen op WearOS van Google, omdat Samsung haar eigen Tizen OS inwisselde voor WearOS.