VanMoof Powerbank
Foto van Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

VanMoof fietsen worden veel duurder

De afwikkeling van het failliete VanMoof is in volle gang. Uiteindelijk laat het bedrijf €45.000.000 aan schulden achter. De nieuwe eigenaar Lavoie begint wel met het uitvoeren van reparaties en komend kwartaal met de verkoop van nieuwe fietsen in de 5 series van het merk.

Een groot deel van de schuld komt van zowel het UWV als de Belastingdienst, de beiden als eerst geld mogen ophalen. Bij de Belastingdienst staat alleen al voor €12.800.000 aan schulden over. Een klein aantal consumenten krijgt mogelijk wel geld terug dat geparkeerd staat bij betalingsdiensten. Het oude VanMoof kan immers niet meer de betaalde goederen afleveren, dus daar zit nog wat hoop.

Er worden nu volop onderdelen geleverd aan externe fietsenmakers. Dus VanMoof rijders kunnen hun fiets weer gerepareerd krijgen. Een deel van de exclusief ontworpen onderdelen worden nu door fabrikanten geproduceerd die meer ervaren zijn in de productie van hogere volumes en een hogere kwaliteit. Hier zit echt een stuk professionalisering. Bovendien durft het merk komend kwartaal weer fietsen te verkopen. Alleen de 5 series en voor een heel ander prijskaartje. Waar je eerst rond de €2.250 voor een fiets neertelde, ga je nu €3.500 betalen. Daarmee wordt het bereiden van een VanMoof een stukje exclusiever, wat goed past bij het moederbedrijf. Dat is immers onderdeel van het Britse McLaren Applied, de beroemde maker van de gelijknamige sportbolides.

Update 09-03-2024: VanMoof reageerde gisteravond op onze publicatie en de prijzen zoals die in het AD bronartikel staan Ik weet niet waar jullie deze prijs vandaan hebben, maar die klopt niet. Binnenkort komen we met meer nieuws over de start van de verkoop en de prijs.” aldus de woordvoerder.

7 reacties

  1. Goed nieuws ben nog steeds bij met de x3 alleen waarom krijg je de mail half Engels en half Nederlands. Graag een reactie.

  2. Veel duurder dan de fiet van mijn zoon kan die niet worden. Volledig betaald niets geleverd gekregen

  3. Kan iemand mij een adres geven van het bedrijf waar ik mijn VanMoof fiets kan laten repareren?

  4. Alles draait om marketing, naambekendheid, naambekendheid, …,
    Op zich een lelijke fiets, die niets vernieuwend is in vergelijk met andere fietsmerken.
    Logistiek, merk en stock zijn de bestaande elementen, vervolgens een 45.000.000€ schuld. Met wat zijn we nu bezig. Natuurlijk wordt zoiets gemakkelijk overgenomen. Maar niet voor de openstaande schuld. Waarschijnlijk voor een tiende van de schuld en ze beginnen met een nieuwe start zonder schulden. Bedoel maar, bedrijf wordt niet overgenomen omdat het goede fietsen maakt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.