We kregen de Elgato Facecam MK.2 binnen. Kennelijk geen echte opvolger, maar een ‘mark 2’. Op het eerste oog is het verschil het uiterlijk en de prijs. Verder beschikt de Mk.2 over HDR-ondersteuning, wat best een grote update kunnen zijn. We waren destijds wel onder de indruk van de eerste variant toen we deze reviewden. We keken naar wat de revisie bijna drie jaar later brengt.
HDR-ondersteuning zou voor ondergetekende een groot verschil kunnen uitmaken. We hebben te maken met een flink raam naast de thuiswerkplek dat het beeld dermate beïnvloedt dat de gordijnen dicht moeten tijdens iedere videomeeting. Het zou dus zomaar kunnen dat de Mk2 ten opzichte van de Mk1 voor uw reviewer een aanzienlijk betere ervaring kan bieden.
Voor deze review schoten we geen video omdat de kwaliteit vergelijkbaar is met de originele Facecam. De gerelateerde specs zijn dan ook niet aangepast. De HDR-ondersteuning hebben we getest en gedemonstreerd met foto’s.
Sleutelpunten
- Ondersteunde resoluties: 1080p60, 1080p30, 720p120, 720p60, 720p30, 540p120, 540p60, 540p30
- Fixed focus Elgato Prime Lens met Sony Starvis CMOS sensor 1/2.5″
- Field of view: 84°
- Focusbereik: 30–120 cm
- Apertuur : f/2.4
- Brandpuntafstand 24 mm
- 1/4″ intern schroefdraad bevestings
- Plug–and-play via UVC standard v1.5
- Dimensies: B 84 x H 38 x D 61 mm
- Gewicht: 90 g zonder en 136 g mét standaard
Uitpakken
In de doos vinden we naast de camera, de standaard reeds bevestigd en een USB-kabel van 2 meter. Voor de bevestiging van de camera wordt gebruik gemaakt van een standaard 0,25″ schroefdraad, wat betekent dat een breed aantal standaard accessoires gebruikt kunnen worden in combinatie met de webcam.
Ontwerp
Het basisprincipe van de Facecam Mk2 is hetzelfde als de voorganger; een 1080p camera welke ongecomprimeerd video door stuurt. Doelgroep van Elgato zijn de contentcreators en dat gegeven zien ze wat breder dan voorheen. Of je nu een YouTubevideo maakt voor je volgers of een instructievideo opneemt voor collega’s die je deelt via Slack, of je nu aan het streamen bent op Twitch of videogesprekken voert via Teams (zoals we dit idee zelf omschreven in ons nieuwsbericht over de Neo-serie), het is allemaal contentcreatie.
De keus om de maximale resolutie op 1080p te houden en voor deze resolutie de beste ervaring proberen te bieden is vanuit dit opzicht ook een goede keus. Slechts een zeer kleine groep van de beoogde gebruikers zou echt profiteren van een hogere resolutie. De investering die nodig was om 4K mogelijk te maken kan hiermee naar andere aspecten om de 1080p weergave zo goed mogelijk te maken. Dus een zo clean mogelijke 1080p stream zonder artefacten, zonder zoomproblemen (er is een fixed-focuslens toegepast dus dit speelt sowieso niet).
Als sensor is wederom gekozen voor de Sony STARVIS CMOS-sensor welke verpakt is in een aanzienlijk kleiner apparaat, ondanks dat de MK.2 een merkbaar kleiner ‘oog’ heeft dan het eerste model. Het origineel is best wel een ‘unit’. Ergens vonden we het wel wat hebben, omdat het ook een herkenbaar apparaat was. Iedereen die bekend was met de Facecam kon hem meteen herkennen.
Maar het is tegelijkertijd ook wat lomp en qua ontwerp simpel. Niet dat de Mk.2 een kunststukje van design is, het is eveneens qua uiterlijk vrij simpel recht-toe-recht-aan ingegeven qua ontwerp. Maar het plattere ontwerp ziet er meer ‘af’ uit en steekt minder uit, letterlijk en figuurlijk.
Geen microfoon
Een microfoon is wederom weggelaten. Volgens Elgato is een microfoon hoe dan ook nutteloos omdat de kwaliteit altijd matig en ze de bronnen daarvoor liever in een betere camera stoppen. Op zich hebben ze hier een punt. Ondanks dat een geïntegreerde microfoon handig kan zijn, zullen de meeste mensen die in deze klasse een webcam kopen een losse oplossing hebben via een losse microfoon of iets dat in de gebruikte koptelefoon verwerkt zit.
Bevestiging
Ook het ontwerp van de standaard is aangepakt. De mk.1 maakte gebruik van het bekende concept waarbij je de webcam vastschroeft. In de praktijk betekende dit dat deze altijd wat los zat en door bijvoorbeeld het bewegen van de kabel van positie kon veranderen. Het ontwerp van de Mk.2 schroef je aan de webcam vast en laat de camera by design gewoon bewegen. De standaard als construct is ook platter. Dit zou de camera in een ideale situatie ook wat meer op ooghoogte plaatsen volgens Elgato, maar in de praktijk maakt dit vrij weinig uit.
Privacyshield
De privacyshield is nu geïntegreerd in het apparaat, wat natuurlijk een stuk praktischer is. We denken dat veel van de regelmatige gebruikers van de Mk.1 de losse privacyshield allang kwijt zijn. Wel moeten we zeggen dat we het jammer vinden dat Elgato koos voor een vrij generieke implementatie in de Mk.2 die ook nog eens vrij matig aan voelt; stroef en goedkoop. Bovendien heb je echt wat nagel nodig om de lens open te kunnen schuiven. Zonder nagel, krijg het ding zonder wat creativiteit toe te passen, niet open. Geen geringe ontwerpfout wat ons betreft.
Pan and tilt
Nieuw buiten de HDR-ondersteuning en de 2 graden bredere field of view, is de ondersteuning van pan and tilt. Dit illustreert Elgato eigenlijk perfect met de video van de productpagina van de Facecam Mk.2:
Beeldkwaliteit
Uiteraard gaat het natuurlijk vooral om de beeldkwaliteit die een webcam biedt. En daar kunnen we weinig kritisch over zeggen. We zouden zeggen dat het ongeveer dezelfde beeldkwaliteit levert als de Mk.1, maar nu met een HDR-modus. HDR wordt vastgelegd door verschillende beelden met verschillende belichtingen in te schatten en deze vervolgens te combineren tot één beeld met een breder dynamisch bereik ofwel meer lichtdetail aan beiden einden van het spectrum (zowel heldere als donkere delen en delen met schaduw zouden beter weergegeven moeten worden). In de praktijk betekent dit dat onder lastigere omstandigheden, de Mk.2 beter dan de Mk.1 degelijk beeld vertoont met verbeterde weergave van lichtdetail. Dit gezegd hebbende moeten we zeggen dat het verschil ook weer niet enorm groot is als je bereid bent met de handmatige instellingen te spelen. Zie de volgende voorbeelden. We beginnen met een foto via de Mk1 en MK2 met de standaard instellingen en daarnaast wederom een foto van de Mk1 met aangepaste lichtcompensatie.
De eerste twee afbeeldingen zijn in de automatische instellingen genomen. De derde afbeelding is wederom de Mk1 maar dan met de lichtcompensatie aangepast. Te zien is dat de Mk1 dan alsnog in staat is de scène degelijk in beeld te nemen. Ook zien we een overeenkomst in wat we door het raam kunnen zien. Dat neemt de Mk1 in eerste instantie gewoon in beeld, waarschijnlijk omdat daar het meeste licht vandaan komt, en met de aangepaste instellingen baast de saturatie het raam in een zo goed als witte weergave, net als de Mk2.
Natuurlijk is het ook wel zo dat de Mk.2 zich automatisch aanpast aan de omgeving, waar je dit met de Mk.1 steeds zal moeten bijstellen. Als we het dynamische bereik van de Mk2 van de standaard afstelling afhalen en op hoog zetten, waarbij het detail in zowel de donkere als lichte delen benadrukt wordt, krijgen we in principe een weergave van het complete plaatje. De kleurechtheid als het om de scene buiten het raam gaat is niet wat het moet zijn, en met aangepaste instellingen krijgen we het niet veel beter. Maar alsnog is het indrukwekkend dat deze weergave mogelijk is.
Als we de omstandigheden wat lastiger maken, met het raam deels afgesloten door het gordijn iets dicht te trekken, presteren de Mk1 met gecompenseerde lichtinstellingen en de Mk2 in standaard-settings ongeveer gelijkwaardig. Zetten we de HDR-settings weer op ‘hoog’, wordt het beeld slechter:
Er is geen aparte modus voor low light. Op 60fps is het beeld gewoon zo donker dat er gewoon niet mee te werken is. Gaan we terug naar 30 fps dan is het wat beter.
Mk1 vs Mk2 1080p30; lichtomstandigheden zijn dat je zonder extra hulp nog net een tekst van papier kan lezen.
Wanneer we de monitor qua belichting een beetje laten helpen met de Windows Verkenner in full-screen in dark-modus, en vervolgens met dezelfde instellingen, maar met de gordijnen open terwijl het buiten nagenoeg donker is (tussen precies schemering en volledig nacht-donker in, ondanks dat op de foto’s het niet zo lijkt) dan komt de vergelijking er zo uit te zien (pushen van dynamisch bereik naar hoog helpt onder deze omstandigheden niet, dus dat laten we voor wat het is:
Ondanks dat de Mk.1 on bepaalde delen wat meer detail laat zien (zonder ruisonderdrukking, zetten we dat aan, dan valt een hoop detail weg en dit beeld met ruis valt hoe dan ook te prefereren) denken we dat de meesten het erover eens zullen zijn dat de Mk.2 het betere beeld neerzet.
Elgato Camera Hub
De Elgato Facecam is gewoon plug-and-play’; prik hem in een USB 3-aansluiting (niet via een USB-hub, goede kans dat dat niet werkt omdat de bandbreedte gedeeld wordt wat precies is wat de Facecam niet wil) en je OS zou hem moeten herkennen. Wil je echter het meeste uit je Facecam halen, dan installeer je de Camera Hub-software van Elgato.
Via de Camera Hub-software kunnen we wat handmatige instellingen maken. Op zich spreekt de software redelijk voor zich. We hebben een voorbeeld-venster waarop de verandering van de verschillende schuiven immers meteen te zien is. Middels trial and error kun je dan een heel eind komen. Misschien was het handig geweest wanneer Elgato de gebruikers toegang had gegeven tot wat directe uitleg zodat duiding gegeven kon worden aan de configuraties.
Ten opzichte van de Mk1 hebben we nu de optie om frame-configuraties te maken als gevolge van de ondersteuning van de ‘pan and tilt’-functie, kunnen we de helderheid en dynamische bereik configureren als gevolg van de HDR-ondersteuning en kunnen we de ruisonderdrukking in plaats van deze alleen aan en uit te zetten nu variëren op drie niveaus naast deze uit te zetten.
Conclusie
We hadden het nog niet opgemerkt, maar de adviesprijs van de Facecam Mk.2 is een stuk lager ingezet dan het origineel met 140 euro. Daarvoor krijg je een zeer capabele webcam die een strakke, ongecomprimeerde FullHD-videoresolutie uitgeeft met 60 fps. De pan en tilt-functie is een aardige toevoeging en kun je afhankelijk van de content die je schiet wat leuke dingen voor bedenken. Maar het gaat uiteindelijk vooral om de ondersteuning van HDR en dat is duidelijk een dikke plus. Is het een upgrade waard versus het origineel? Niet als je lichtomstandigheden gewoon goed voor elkaar zijn en je verder geen uitdagingen meer hebt. Heb je wel uitdagingen en je kan of wil met handmatige settings niet voldoende compenseren, dan zou de Mk2 een aardige upgrade kunnen zijn. En voor mensen die gewoon zoeken naar een webcamoplossing, sla je met de Facecam Mk2 sowieso geen verkeerde slag. Wel heb je een losse microfoon nodig. Maar als je daar geen behoefte aan hebt is de kans waarschijnlijk klein dat je naar een webcam in de klasse van de Facecam zoekt.