Review: F1 2024 – Geüpgraded

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de Codemasters F1 2024 met 3.5 sterren.

• Verbeterde besturing
  • Meer variatie in racedoelstellingen

• Weinig vernieuwing in de algemene ervaring
  • Grafisch niet bijzonder verbeterd en op details matig
  • Eigenlijk gewoon een update en daarmee zijn geld niet waard

Recent verscheen de nieuwste iteratie van F1 2024. De game zou flinke stap voorwaarts te zijn, met o.a. verbeterde besturing en een gereviseerde carrièremodus. We zijn natuurlijk benieuwd naar de vernieuwde ervaring tijdens het racen, maar ook of er nu werkelijk stappen gemaakt zijn op het gebied van de graphics, het geluid en natuurlijk of we geen rariteiten tegen komen tijdens het racen. Zeker dit laatste is iets wat lastig goed te krijgen blijkt, zo bewijst onze ervaring met de serie.

f1 24 photo 20240621 011336

Verbeterde besturing

Tijdens onze eerste speelsessie, merken we meteen de aangepase besturing. De “Dynamic Handling”, bij zeggen van EA Sports ontwikkeld met input van Max Verstappen (die de game overigens zelf verder nooit speelt op zijn stream), zou vooral realistischer zijn. Nu is het doel van de F1-serie om een toegankelijke ervaring te bieden die ook met controllers te spelen moet zijn. Dus in welke context we dit vermeende realisme moeten zien, is de vraag. Naar de ervaring van uw reviewer voelen de auto’s wel een stuk geloofwaardiger aan. Het sturen werkt responsiever en wanneer je een kerb raakt of een rit door het grint maakt lijkt de feedback in je controller eveneens natuurlijker. Dit helpt weer bij het sturen in bijvoorbeeld het corrigeren van fouten en je hebt ook een beter idee van waar je met je setup wat optimalisaties kan maken. Ook de slijtage van de banden lijkt wat geloofwaardiger ingegeven te zijn, wat ook weer zijn effect heeft op zaken als de te kiezen strategie.

Toch is de besturing niet perfect. Zo merken we slechts een klein verschil tussen de full-wets en de intermediates terwijl het gedrag in de slipstream misschien ook wat meer had moeten doen dan dat we wat extra snelheid krijgen.

f1 24 photo 20240608 143248

Carrière

De carrièremodus toont wat aanpassingen. Je hebt de keus tussen traditionele career waarin je als coureur door de rangen heen gaat, en MyTeam wat de managementmodus is waarin je een eigen team opricht en door het seizoen runt. Er is tevens de mogelijkheid om de modus door te spelen samen met een medespeler. De Challenge Career is nieuw. Hierin speel je een serie uitdagingen welke je op basis van je prestaties op een online leaderboards rankt.

Het is nu mogelijk om een van de 20 coureurs te kiezen. Mocht je willen beginnen in de F2, dan is ook daarvan de volledige F2-grid beschikbaar om je carrière aan te vangen. Win je de F2, dan krijg je te maken met contractonderhandelingen, iets dat nieuw is in de game. De keus voor een team is uiteraard onderhevig aan verschillende voor- en nadelen. Dit gaat bijvoorbeeld over hoge verwachtingen of het risico rond het hebben van een goede teamgenoot die jou vaker zal verslaan.

f1® 24 8 6 2024 14 25 08

Dit laatste heeft weer invloed op de eveneens nieuwe statistiek “Driver Recognition”. Deze wordt tevens beïnvloed door zaken als het wel/niet halen van teamdoelstellingen. Denk aan het behouden van je positie voor twee ronden of het koelen van je motor op een kritiek moment. De variatie in deze doelstellingen is wat verbeterd ten opzichte van de vorige games wat de ervaring een stuk minder repetitief maakt. Wel merken we soms wat vreemde dingen rond de betreffende opdrachten. Zo kregen wij de instructie om de motor te koelen door niet te dicht achter een tegenstander te rijden, terwijl we op dat moment de race leidde en er nog lang geen achterligger in de buurt was. Nu was dit waarschijnlijk een scripted opdracht die we altijd zouden krijgen, maar toch, het moet mogelijk zijn de game te laten snappen wanneer een dergelijke opdracht wel of niet logisch is. Tenminste, dit zou je zeggen.

a

Hoe dan ook, een hogere recognition zorgt ervoor dat je meer invloed in het team krijgt zoals meer inspraak in de ontwikkeling van de auto. Je teamgenoot kan nog steeds R&D-aanvragen doen, maar hoe hoger jouw status, hoe meer controle je hebt. Naarmate je reputatie groeit, zullen rivaliserende teams je prestaties opmerken. Op een gegeven moment krijg je uitnodigingen voor geheime ontmoetingen met potentiële nieuwe teams. Hoe je hiermee omgaat heeft weer invloed op je loyaliteit. We vonden deze zaken redelijk geforceerd en hoe dan ook nep overkomen. De meetings zouden iets bijzonders moeten zijn, maar wij kregen tijdens onze playthrough regelmatig een uitnodiging en zelfs na de eerste race.

f1® 24 8 6 2024 14 06 58

Als we eerlijk zijn vinden we dit soort elementen sowieso een beetje onzin. Het geeft de modus iets van een verhalend aspect mee, en dat is prima voor een modus als Braking Point wat de werkelijke verhaalmodus is die je om het jaar in deze serie aantreft. Voor een carrièremodus mag het van ons gewoon blijven bij een bericht die je via menu’s afwerkt en ervaren we de huidige aanpak als iets dat zorgt voor onnodige laadtijden en tijd die je naar een filmpje kijkt die je liever besteedt aan meer relevante activiteiten voor een racegame.

We denken dat de algemene structuur van de carrièremodus wel iets verbeterd is. Zaken als Time Trial of losse Grand Prix horen nu bij F1 World.

F1 World

F1 World is de modus waarin je voor je eigen team auto-onderdelen en engineers verzamelt om zo stap voor stap het geheel door te ontwikkelen. Door het deelnemen aan events, zowel online als offline, werk je aan je stats. F1 World is eveneens wat veranderd ten opzichte van vorig jaar met de toevoeging van de Fanzone. In deze ruimte kun je je trouw betuigen aan je favoriete coureur en team. Elke F1 World-race waaraan je deelneemt (tegen AI-representaties van je online vrienden) draagt ​​punten bij aan het klassement van je gekozen coureur en team. Hiermee ga je de strijd aan met andere spelers over de hele wereld en voeg je dus betekenis toe aan hoe je het in de races doet.  In alle eerlijkheid, ondanks dat F1 World echt wat leuke ideeën heeft in het bouwen van een community rond jouw F1-speelervaring, deed de modus weinig voor uw reviewer. Een F1-game moet gewoon een game zijn die jou als fan in de wereld van de F1 stort die je als fan hebt leren kennen, en niet een wereld die je zelf creëert samen met andere fans die allemaal een eigen auto hebben en eigen namen.

f1 24 photo 20240608 143511

Het was interessanter geweest als je bijvoorbeeld een eigen team had kunnen samenstellen met werkelijke namen in termen van engineers en coureurs. Maar waar dit goed kan werken in een game als FIFA, is de F1-wereld hier gewoon te klein voor om echt een hele samenstelling van je favoriete elementen te bedenken. We concluderen hiermee dat er eigenlijk door de hele game veel te veel moeite gestoken is in allerlei randelementen in plaats van gewoon een game te bieden die ons de ervaring geeft een F1 coureur te zijn tussen de racehelden die we tijdens een F1-seizoen volgen.

f1® 24 11 6 2024 17 07 20

Graphics

De game ziet er op zich zeer goed uit. Toch zijn we een beetje teleurgesteld in de stappen die genomen worden door de jaren heen. De game ziet er eigenlijk al jaren hetzelfde uit, en de verbeteringen worden vooral gemaakt op het gebied van verbeterde art direction. Echt het idee van een nieuwe generatie hebben we over de jaren niet gehad. Dit komt natuurlijk met het voordeel dat de game langer speelbaar blijft voor een grotere groep mensen. Toch is het racegenre in principe het genre dat de grafische mogelijkheden van een systeem pusht, en daar doet de F1-serie niet echt aan mee. De zaken die wat minder over komen gaan vooral over extra elementen als rook, stof en spray van de regen die gewoon niet realistisch ogen.

f1 24 photo 20240608 143422

Op het gebied van audio hebben we eigenlijk weinig te klagen. Het is een F1-game en het motorgeluid overstemt het meeste, zoals dit hoort. Het geluid klinkt geloofwaardig en wordt nooit vervelend. Zaken als menu-geluiden en de race-engineer hebben we eveneens niets over te klagen.

b

We vinden het wel bijzonder vervelend dat je niet gewoon via de instellingen de taal kan veranderen van het commentaar en dit via Steam moet regelen.

Al met al blijft F1 2024 een zeer degelijke game. We hebben zeker wat vernieuwingen gezien in de verschillende game-modi waar we positief over waren. De hoeveelheid verbeteringen ten opzichte van de vorige game is echter beperkt. De focus van de game zou moeten liggen bij de mate waarin het de speler deel kan laten zijn van een ervaring waarin deze mee racet in GP’s. En in dit opzicht is de doorontwikkeling ten opzichte van de vorige game eigenlijk vrij matig. Was de game verbeterd tot iets in de buurt van 100% van het potentieel van de vorige game, en zagen we bijvoorbeeld geen vreemde artefacten tijdens crashes en deed de AI geen vreemde dingen, dan hadden we nog een punt kunnen maken voor een nieuwe full-priced game. Dit is echter niet het geval.

f1 24 photo 20240608 142933

Het lijkt erop dat de meeste tijd is gaan zitten in het aanpassen van de zij-elementen binnen de career-modus en het verder uitbouwen van F1 World wat waarschijnlijk steeds meer de basis moet worden van de game, zoals Ultimate Team dit is in een game als FIFA. Dit omdat hier natuurlijk commercieel meer uit te halen valt. We vragen het ons ernstig af in hoeverre dit is wat de F1-fan wil. De verbeterde besturing en updates aan de carrièremodus vormen een te beperkte hoeveelheid aan verbeteringen in het bredere licht van de game, en het feit dat vreemde foutjes nog altijd in de game zitten betekent dat we de innovatie als té beperkt zien.

Mocht je een actieve speler zijn van de F1-games, dan zul je de game gewoon moeten kopen. De meeste actieve spelers spelen immers deze versie en natuurlijk wil je alle recente lijsten zien tijdens het gamen. Ben je echter iemand die de game casual speelt, dan denken we dat er weinig te zeggen valt voor het betalen van de volle prijs voor een game die in essentie niet veel meer is dan een update van de vorige game had kunnen bieden.