Ik geef meteen toe. Ik vond de VanMoof S3 zo teleurstellend slecht, dat ik helemaal geen zin meer had om tijd en energie in de S5 te stoppen toen deze voor het eerst werd geïntroduceerd. Maar voor de herintroductie van de S5 door McLaren Applied besloot ik met verse tegenzin toch de fiets in huis te halen. Man… wat heb ik de S5 onderschat!
Unboxing
Okay, hij komt al volledig geassembleerd binnen op de redactie. In tegenstelling tot de fietsen van Engwe, Rad Power Bikes en andere merken kan ik dus heel weinig vertellen over het avontuur van het in elkaar zetten van de S5. Wel valt op dat de accessoires en de toolset buitengewoon netjes en compleet zijn.
Je krijgt geen goedkope inbussleutels, maar mooie. Je krijgt een fietspomp. Reflectors, onderdelen om de stuurpen mee omhoog te zetten. Ik vond de gereedschapstasjes van Rad Power Bikes altijd geweldig, maar VanMoof heeft dat echt overtroffen met haar uitrusting.
Ontwerp
Qua uiterlijk is bijna niet te zien wat er aan de fiets veranderd is. De statige tweewieler met het iconische buisontwerp in 1 kleur (het lijkt de Ford T1 wel) heeft nog steeds alle leidingen in het frame zitten, waardoor het geheel super clean overkomt. De verschillen zitten vooral in de onderdelen waar veel storingen op zaten. Daarin zijn aanpassingen gemaakt die langer mee moeten gaan. Bovendien is het doel om een VanMoof te maken die de fietsenmaker (dus jij zelf ook) kan onderhouden en repareren.
Stuurdisplay
Nu het frame display van de S3 verplaatst en gesplitst is op het stuur, hoef je tijdens het fietsen niet meer de hele tijd richting je kruis te kijken om te weten wat er speelt op jouw fiets. Wel is het zo dat in volle zon, de LED displays redelijk slecht af te lezen zijn.
Verlichting
De buisverlichting van de VanMoof S5 blijft een iconisch designelement, waar menig concurrent nog niet bij in de buurt komt. De fiets schakelt deze zelf aan wanneer nodig en de koplamp is fel genoeg voor goed zicht op de weg.
Remmen
De VanMoof S5 komt met schijfremmen die we aardig op hun donder hebben gegeven in de testperiode. Of zijn het de bandjes die tijdens het harde remmen echt wel wat rubber verloren. Ze klemmen fantastisch en consistent. We voelen dat er echt geïnvesteerd is in een goed stukje veiligheid.
E-Shifter
We stonden niet alleen hard op de rem, maar we vlogen ook over de Nijmeegse fietspaden met de nieuwe S5. Hoewel de fiets formeel trapondersteuning levert tot 24 kilometer per uur, zorgt de soepele E-shifter ervoor dat je gemakkelijk doortrapt tot een gangetje van rond de 30 kilometer per uur. Eindelijk blaas je al die Gazelle, Stella en fatbikes voorbij in de drukte.
Had ik bij de S3 de grootste ruzie met de E-shifter en het ‘krakende’ overstappen in versnellingen, gaat dat bij de S5 echt super soepel.
Een ander voordeel is dat het systeem je veel meer de controle geeft over hoe hard je fietst. Hierdoor is het veel gemakkelijker om je snelheid te matchen aan andere fietsers. Handig voor als je in een groep aan het fietsen bent. Bij de gemiddelde ebike ga ik dan al snel net te hard of net te traag. Van pure frustratie naar puur genot in 1 generatie. Dit is een dik compliment waard.
Is hij helemaal vrij van issues? Dat nog niet. Vooral bij vluchtheuveltjes schakelt hij al snel terug als de fiets ‘omhoog’ gaat en schakelt hij meteen weer op wanneer de fiets ‘omlaag’ gaat. We hebben hier in Nijmegen nogal veel wegen met vluchtheuvels, dus dat kan best irritant zijn.
Voor de fijnproevers is het overigens mogelijk om de schakelmomenten bij te stellen. Zo kun je jouw rit nog verder optimaliseren.
De Boost knop
Mijn favoriete knop op de VanMoof S5 was wel de boost knop. Zeker brug op. De motor geeft dan net even wat meer kracht, zodat je gemakkelijker versnelt. Ik gebruikte deze echt verslavend vaak.
De knipperlicht knop
Aan de andere kant van het stuur zit nog zo’n knop. Maar dan om de koplamp te laten knipperen. Geen idee wat het nut hiervan is, maar leg met gerust uit in de comments!
Kicklock
In het verleden werden VanMoof rijders nogal eens geplaagd bij het stoplicht. Ligt op groen en net als je wil wegrijden tikt iemand tegen de vergrendeling in het achterwiel. Je fiets staat op slot en jij gaat nergens meer naartoe.
Dat slot is er nog steeds, maar duidelijk minder gevoelig. VanMoofjes plagen is er zeker niet meer bij. Bovendien weet iedereen hoe gemakkelijk een VanMoof op te sporen is. Tijdens de drie weken van testen, zette ik hem overal neer met alleen dit slot. Iets dat ik bij mijn fatbike niet hoef te doen. Nog altijd heeft niemand het lef gehad om er met de fiets vandoor te gaan.
Overigens is het wel de vraag hoelang het duurt voor ook VanMoof fietsers met een fietsslot de weg op moeten. De garantie op een nieuwe bij diefstal is eraf en VanMoof gaat jouw fiets ook niet meer terughalen voor je. Dus die GPS tracker is er nog wel, maar daar is het ook wel mee gezegd. Iets zegt me dat dit voor het dievengilde wel goed nieuws is. Het enige dat VanMoof hiertegen zou kunnen doen is het blokkeren van activatie en wellicht geen laders verkopen aan gebruikers die geen geactiveerde fiets hebben.
Opladen
En dan toch weer een klein stukje frustratie. Het opladen van de VanMoof kun je nog steeds niet lekker op je bureautje doen. Of in jouw Amsterdamse appartementje op vijf hoog zonder lift. De batterij van de VanMoof zit in het frame en kan er niet uit. Je moet dus de fietst zelf opladen. En die lader, kan weer niet tegen de regen. Dus je moet hem binnen opladen bij slecht weer. Afhankelijk van jouw situatie is dit wel of niet een probleem.
De App beleving
Ook de app is op de schop gegaan. Hoewel deze qua rechten niet meteen soepel liep op mijn OnePlus Open, was dat na een reboot opgelost. Het toestel verloor na koppelen namelijk de hele tijd verbinding. Daarop gaf de app steeds hardnekkig aan dat het aan- en weer uitzetten van de flightmode de oplossing zou zijn. Dat bleek in de praktijk dus toch anders.
De app is lekker overzichtelijk geworden. Deze laat zien waar jouw fiets staat, waar die geweest is en hoe vlot je aan het fietsen bent geweest. Ook kun je veel zaken aan de fiets verder naar smaak instellen. Voor zover dat echt nodig is.
Conclusie VanMoof S5
Naarmate ik meer kilometers maakte in de testperiode van drie weken, begon ik steeds beter te begrijpen waarom je €3.300 voor de VanMoof S5 neerlegt. Ondanks dat je de batterij niet lekker buiten kunt opladen, is het op slot zetten nog altijd briljant bedacht. Het automatisch schakelen gaat ook echt geweldig. Je hebt weinig vering en een hard zadel, maar als je geen lange fietstochten maakt, streep je dat weg tegen de robuustheid van de fiets.
Sterker nog, ik heb heel hard zitten twijfelen of ik de VanMoof voor mezelf wil aankopen en eigenlijk komt het erop neer wanneer de nieuwe generatie komt. De S5 is een gecorrigeerd model op basis van data over het origineel. Ik kan me voorstellen dat de S6, of hoe hij gaat heten, veel meer de perfectie zal benaderen. Dus ja, de S5 is een geweldige aankoop als deze in je leven past, maar zelf wacht ik op de volgende.