In Europa worden momenteel zoveel nieuwe, Chinese merken gelanceerd, dat de Europese consument er wat moeite mee lijkt te hebben om in te schatten voor welk merk over een paar jaar nog onderdelen te koop zullen zijn. Naast dat steeds meer overheden het rijden in een elektrische auto zwaarder gaan belasten. Het gevolg lijkt duidelijk volgends analist Alixpartners.
Volgends het onderzoeksbureau zijn er nu 137 Chinese automerken om wereldwijd uit te kiezen. Net als bij Europese autobouwers, hebben veel Chinese fabrikanten meerdere merken op de markt. Het is geen geheim dat Chinese automerken veel overheidssteun krijgen in de vorm van subsidies om daarmee minder last te hebben van bijvoorbeeld importbelastingen in de EU en de VS.
Toch verwacht dat, zonder overheidssteun, nog maar 13,6% van alle Chinese autobouwers tegen 2030 nog winstgevend zullen zijn. De rest zal tegen die tijd dus verlieslijdend zijn. Fusies en faillissementen liggen dan ook op de loer. Met name bij faillissementen, kan dat zuur uitpakken voor de consument die in een ‘Chinees’ rondzoeft. Vooral de echt grote Chinese merken als BYD, Xpeng en Nio zullen naar verwachting overleven. Voor BYD is het voordeel dat ze ook de grootste leverancier zijn van het duurste EV-onderdeel voor een groot deel van de markt. Namelijk de batterij. De interne kosten voor de productie daarvan zijn natuurlijk relatief laag, waardoor de marges op een BYD al een stuk groter zijn. Zeker gezien BYD geen prijsvechter is ten opzichte van andere Chinese merken. Toch verwacht Alixpartners dat tegen 2030 ongeveer een derde van de wereldwijd verkochte auto’s een Chinees zal zijn.