Brillengigant EssilorLuxottica werkt onder het merk Ray-Ban al langer aan slimme brillen. En in tegenstelling tot Google Glass jaren geleden, komen dragers van de slimme brillen er goed mee weg. Reden temeer voor Google om haar visie op Google Glass te delen met het moederbedrijf van Ray-Ban.
Wat Fossil ooit met al haar merken deed voor het stimuleren van de smartwatch markt, kan EssilorLuxottica met haar brillenmerken doen voor de slimme brillenmarkt. Overigens heeft EssilorLuxottica licenties op veel van dezelfde merken waar Fossil smartwatches onder produceerde. Het is dus een belangrijke speler voor Google.
Volgends The Verge zijn de twee organisaties nu in overleg om samen de AI van Google naar de brillen van Ray-Ban te brengen. Nu maken deze nog gebruik van Meta’s AI, wat een bedreiging is voor Google. Of EssilorLuxottica deze ook onder Ray-Ban op de markt gaat brengen is nog onbekend. Het kan goed zijn dat EssilorLuxottica ervoor kiest om een ander brillenmerk te gebruiken voor Gemini brillen.
In totaal bezit EssilorLuxottica namelijk de rechten op 150+ merken. Hieronder vallen onder anderen Oakley, Persol, Vogue Eyewear, Versace, Michael Kors, Prada, Coach New York, Ralph Lauren, Tory Burch, Armani en Dolce & Gabana.
Daarnaast bezit EssilorLuxottica ook het gros van de brillenwinkels wereldwijd. Daarvan is Sunglass Hut de grootste ter wereld met 3.239 vestigingen, maar ook Pearl, GrandVision en Eye Wish Groeneveld vallen met honderden winkels onder de fabrikant. Tenslotte produceert het bedrijf zelf ook de apparaten die nodig zijn om de producten te produceren en om oogmetingen te doen. Doordat vrijwel de hele keten van productie tot verkoop in handen is van EssilorLuxottica, weet het bedrijf al jaren enorme winsten te boeken. Het kan immers zelf de prijs van haar brillen zo hoog mogelijk houden.
Afgelopen week kondigde Meta overigens aan van plan te zijn om 5% van de aandelen EssilorLuxottica op te kopen om zo een belang in het Franse bedrijf te verkrijgen.
De grote concurrent in Nederland is overigens Hans Anders, dat weer onderdeel uitmaakt van dezelfde Britse investeerder die achter Action en Basic-Fit zit. Hans Anders verkoopt voor een groot deel het assortiment van EssilorLuxottica, waardoor er weinig concurrentie op de markt is.
Leuk detail is overigens dat Ray-Ban ooit op de markt kwam als zonnebrillenfabrikant voor de ‘gewone’ Amerikaan. Daarmee was het merk extreem betaalbaar. Een schril contrast met hoe de waarde van het merk is opgeblazen onder EssilorLuxottica.