Review: Amazon Luna – Overal gamen op een (Chromium-) browser

• Zelfs met gratis-tier zeer handige functionaliteit
  • Fijne Luna-controller
  • Game-ervaring als native op PC's en tablets (mits sterke verbinding)

• Gelimiteerd op 1080p/60 fps
  • Op TV-boxen en smartTV's niet optimaal
  • Gelimiteerd en gedateerd aanbod

Amazon’s Luna gamestreamingdienst is sinds recent beschikbaar in Nederland voor elke Amazon Prime-gebruiker. Het is een dienst die gericht is op het gebruik via de browser, waardoor technisch de dienst op werkelijk ieder apparaat zou moeten werken waar een browser op beschikbaar is (mits deze via een Chromium-browser werkt of Safari op iOS). Niets installeren van een app (waar je wellicht ook rechten voor nodig hebt), gewoon inloggen op de site van Luna en gaan. In theorie dan. Hoe het in de praktijk zit gaan we eens bekijken in deze review.

sc

Aanbod en functionaliteit

Luna biedt een brede variatie aan games. Het eerste dat opvalt is dat het aanbod wel redelijk verouderd is, maar alsnog divers en als je een beetje door de library scrolt zie je hier een daar toch een paar aardige pareltjes staan. Amazon Prime-klanten hebben altijd een bepaalde basis-hoeveelheid aan games tot hun beschikking om te spelen. Dit gaat op het moment om Fortnite, LEGO Fortnite, Fallout 3, Fallout New Vegas en een wisselende selectie extra games. Daarnaast kost ook het koppelen van je Ubisoft- of GOG-account verder niets extra’s, dus wat de games je daar in je bibliotheek hebt staan zijn gewoon te spelen via Luna. Hiermee heb je als Prime-lid dus een heel mooie extra functionaliteit als PC-gamer als je op een andere plek zou willen gamen dan je PC.

Zo hebben we op het moment Star Wars Outlaws in de review zitten, en deze zou dus prima op de televisie gespeeld kunnen worden, ware het niet dat de PC-versie qua interface wat zaken heeft die de game minder geschikt maken om op een televisie te spelen.

20240830 000145

Overigens is deze functie niet alleen voor PC-gamers natuurlijk. GOG heeft verder met grote regelmaat erg mooie aanbiedingen voor AAA-games en ook Ubisoft in minder mate, inclusief gratis games die weggeven worden. En dat dus terwijl je geen rekening hoeft te houden met systeemeisen omdat het allemaal op de dienst van Amazon draait. Het valt dus aan te raden om ook als niet-PC-gamer deze aanbiedingen in de gaten te houden.

Helaas ben je gebonden aan een maximale resolutie van 1080p en een framerate van 60 fps met het spelen via Luna. Dit kan overigens wel gewoon met de hoogste graphics-settings. Hoe gedetailleerd het beeld is maakt immers voor een streamingdienst niet uit. Wel kan de dienst de resolutie terugschakelen op momenten dat het signaal bij jou thuis niet snel genoeg is.

Naast de gratis toegang (buiten de kosten die je voor Prime betaalt) hebt je drie verschillende maandelijkse abonnements-opties die extra content bieden.

• Luna+: Met meer dan 100+ games, heeft Luna+ een erg gevarieerde bibliotheek waarin de meeste genre’s vertegenwoordigd zijn. Een paar toppers zijn Sonic Mania, Control, Devil May Cry 5, Resident Evil 7: Biohazard, Under Night: In-Birth en Yakuza: Like a Dragon, Batman: Arkham Knight en Middle-Earth: Shadow of War. Het zijn games van aardig wat jaren terug en het aanbod is niet vergelijkbaar met de meest uitgebreide concurrerende diensten, maar wanneer je ze niet gespeeld hebt zijn de toppers natuurlijk onverminderd sterke titels. Luna+ is verkrijgbaar voor €9,99 per maand.
  • Ubisoft+: Hiermee krijg je toegang tot Ubisoft-titels zodra deze uitkomen. Denk aan Skull and Bones, Avatar: Frontiers of Pandora, Assassin’s Creed: Mirage en Star Wars Outlaws. De Ubisoft-catalogus is uiteraard erg uitgebreid met games uit geliefde Ubisoft-franchises zoals Assassin’s Creed, Rainbow Six en Far Cry. Het Ubisoft+ abonnement is verkrijgbaar voor €17,99 per maand.
  • Jackbox Games: Het Jackbox Games-abonnement bevat partyspellen als Quiplash, Trivia Murder Party en Drawful. Denk de richting op van kunst-, trivia- en fun/lol-gerichte games. Jackbox Games is verkrijgbaar voor €4,99 per maand.

sas

Luna Controller

20240725 162834

We kregen van Amazon ook de Luna controller. Deze configureer je via de app voor je telefoon of tablet. Je logt in op je Amazon account en hierna is je controller klaar voor gebruik in combinatie met Luna. Deze werkt via wifi direct met de dienst in plaats van dat je met je apparaat verbinding maakt en deze dan de input moet communiceren met de dienst. Dit zou de lag moeten verminderen.

screenshot 20240828 163832 luna controller

De app kun je overigens ook inzetten als controller. Dit werkt beter dan verwacht, als we een 2D-game spelen als Sonic Mania. Maar het blijft natuurlijk een on-screen controller. De analoge triggers zijn aardig geïmplementeerd in deze vorm, maar waren in de praktijk amper goed te gebruiken. Maar misschien dat het een leuke handycap voor iemand is die heel goed is in een bepaalde game? Toch kan het een handige optie zijn, voor als je samen bijv. een trivia-game speelt en er niet genoeg controllers zijn.

20240725 163555

De controller werkt verder met twee AA-batterijen die meegeleverd worden (niet verrassenderwijs van Amazon Basics) en heeft eigenlijk gewoon de Xbox-layout, wat een prima keus is. Qua directe feel voelt de Luna-controller qua bouw wat anders aan versus een standaard Xbox controller. Wat goedkoper wellicht? Enorm is het verschil echter niet en in de speelervaring zou je er niets van moeten merken. Maar aan kleine details zoals de inconsistente feedback van de view-knop (kleine knop in het middelste deel met het rondje) denken we te merken dat we met een eerste generatie product te maken te hebben.

20240827 184424

Aardig detail is dat de LED paars-kleurt wanneer er een verbinding is met de Luna-dienst en wit wanneer er een reguliere bluetooth-verbinding is. Paars zien we ook terug in de afwerking onder de analoge sticks. We zien verder een Luna-knop met de menuknoppen erom heen, een microfoon (gaatje boven de Luna-knop) en een microfoonknop voor Alexa. De handgrepen hebben verder aan de onderzijde een bepaald textuur om de grip te verbeteren.

Er is verder een jack-aansluiting voor de audio en een USB-C-aansluiting aan de voorzijde voor het bedraad aansluiten. Een USB-C-kabel wordt helaas niet meegeleverd. Natuurlijk hebben de meeste mensen die tegenwoordig wel thuis liggen (hoewel niet perse), maar niet perse in overvloed. Moet je bijvoorbeeld net je telefoon opladen terwijl…. etc., etc.

Game-ervaring

We hebben de dienst getest met verschillende games en op verschillende apparaten. De game bij uitstek om de dienst te testen is Sonic Mania. Sonic (in de Megadrive-variant als het ware, dus de 2D-games met dat specifieke uiterlijk) speel je op basis van timing en momentum. De norm is dus feitelijk nul merkbare lag, anders is de game niet goed te spelen. Is Sonic Mania goed te spelen, dan is iedere game goed te spelen. Echter, heeft Sonic Mania problemen, dan betekent dit niet dat andere games niet te spelen zijn. Bepaalde games zijn immers minder afhankelijk van de afwezigheid van lag. We pakte Devil May Cry 5 als game waarmee we keken of ondanks wat lag alsnog te gamen valt.

We hebben Luna getest op enkele systemen met verschillende eigenschappen:

• PC in de testruimte met ethernetkabel en wifi op 5 GHz
  • PC via wifi (wifi-6 geen noemenswaardige obstakels 10 meter van de router)
  • Nvidia Shield met ethernet
  • Google TV (Sony XR 48A90K) via 5 GHz wifi in de testruimte; op een afstand van ongeveer 20 meter met wat muren tussen de televisie en de router
  • Xiaomi Pad 6 (Relatief krachtige en recente Android-tablet) in dezelfde testruimte als de Google TV en bij de router in de buurt
  • Lenovo M10 FHD Gen.2 (Oude Android-tablet met zwakkere specs) in dezelfde testruimte als de Google TV en bij de router in de buurt
  • Samsung Galaxy S23 via Dex

Voor de goede orde, we installeerden een versie van Chrome die voor telefoons of tablets is op de twee GoogleTV-apparaten (daar is geen native Chrome-variant voor beschikbaar), dus je kan dan altijd tegen problemen oplopen in termen van optimalisatie. De Google-TV-apparaten hebben we puur als experiment getest. Het kunnen gebruiken van Luna op dergelijke apparaten zou immers ideaal zijn om bepaalde PC-games niet perse alleen op de PC te hoeven spelen. De genoemde testruimte betreft verder een ruimte op een meter of 25 van de router, met verschillende muren en kleine bronnen van interferentie, wat we zien als de gemiddelde situatie rond de meeste slaapkamers bij mensen thuis.

Hoe dan ook, Sonic Mania was speelbaar op de twee PC’s. Die voldeden dus aan de hoogste norm en we kunnen dan ook stellen dat wanneer je een PC met een snelle netwerkverbinding gebruikt, Amazon Luna perfect werkt en de ervaring is gelijk aan die je zou hebben als je de game lokaal zou spelen (de 1080p/60-beperking in acht genomen). Hetzelfde geldt voor Devil May Cry5 uiteraard. Uiteraard nemen we hierbij wel de 1080p/60-beperking in acht. De ervaring verschilt in ons geval wel lokaal met de gebruikte AOC Q27G4X gezien de hogere resolutie en refreshrate op 27″.

20240829 194751
Via de Nvidia Shield

Met de Nvidia Shield was de ervaring wat minder. Sonic had wat lag met de mate die ervoor zorgde dat de game gewoon niet speelbaar is zoals je Sonic zou willen spelen. Devil May Cry 5 voelde echter prima aan. Niet zo snappy als op de PC’s, maar alsnog prima speelbaar. Via wifi ging het, zoals te verwachten is, zelfs wat minder.

20240828 230256

Met de Lenovo M10 FHD hadden we een ervaring die zeer vergelijkbaar was met de Shield in alle games in de test-ruimte. Plaatsten we de tablet dichter bij de router, dan werd de lag steeds minder. Op het moment dat de lag bijna niet meer merkbaar was, zaten we wel echt een meter of 8 van de router af zonder obstakels ertussen. Dit klinkt misschien onpraktisch, maar we hadden een soortgelijke ervaring toen we in de testruimte de tablets met een powerline-node verbonden. Dus helemaal onrealistisch is het niet om gewoon altijd in de buurt van een snelle verbinding te zijn.

20240829 222905

De Xiaomi Pad 6 presteerde minder goed dan de LenovoM10 FHD in de testruimte. We kunnen alleen gissen wat hier de reden voor was. Dichter bij de router was de ervaring beter.

De Sony XR A90K die we in de testruimte hebben staan, vormde een teleurstelling. De lag was simpelweg te hoog om mee te kunnen gamen. Een trivia-game zal wel prima gaan, maar daar blijft het dus bij. Gezegd moet worden dat het ook een hele kunst was om een versie van Chrome te vinden die überhaupt wilde installeren (anders dan op de Shield), dus wellicht dat het probleem dat hieraan ten grondslag lag, ook meespeelde rond de slechte ervaring.

De S23 werkte via wifi heel aardig in de testruimte. Het was niet dat lag compleet afwezig was, maar Sonic Mania was speelbaar. Dichterbij de router was het alsof de game gewoon lokaal geïnstalleerd stond.

img 20240829 222228

Wellicht dat de gebruikte televisie en de Xiaomi Pad 6 uitgerust zijn met een antenne-implementatie die minder is? De Xiaomi Pad heeft wel van de achterzijde een volledig metalen afwerking. Zelfs de plastic lijnen die je op verschillende toestellen ziet lopen in de body (van origine een HTC-idee) heeft Xiaomi niet voor gekozen voor hun Pad 6. Dit waar de Lenovo aan de zijden een plastic afwerking heeft om het antenne-signaal beter door te laten. De Galaxy S23 heeft de genoemde lijnen overigens ook. Of dit hetgeen is dat het verschil maakt durven we niet te zeggen, maar het zou kunnen.

Amazon heeft verder duidelijk gemaakt dat ze de dienst ook gaan brengen voor specifieke televisies van LG en Samsung. We gaan ervan uit dat het doel is om gewoon een compromisloze ervaring aan te bieden en niet iets als de ervaring die we op onze Nvidia Shield hadden. Hopelijk is Amazon bereid verder te kijken dan alleen televisies van deze twee specifieke merken en ook voor bepaalde Google-TV-apparaten de dienst te optimaliseren (als de oplossing niet al gewoon is om een dedicated app voor GoogleTV te maken). Als ze dit voor specifieke Android-TV-boxen zouden doen kon je gewoon een kastje kopen en de dienst gebruiken op welk beeld-apparaat (TV, beamer, monitor) je maar wil. Maar goed, gezien de brede variatie in hoe dat soort apparaten samengesteld is, is dit wellicht niet eens mogelijk. En of de populairdere opties überhaupt interessant genoeg zijn qua hoeveelheid gebruikers versus wat het kost om dit voor elkaar te krijgen is ook maar de vraag. Daarnaast hebben ze natuurlijk hun eigen Fire TV Stick (toegegeven, die we wellicht ook hadden moeten aanvragen, daar is namelijk wel een dedicated app voor).

We denken dat al met al Amazon Luna een interessante dienst kan zijn, afhankelijk van je game-behoeften. Ben je iemand die graag op verschillende plekken gamet en in de betreffende libraries aardig wat games heeft staan, dan haal je hoe dan ook een hoop uit het standaard abonnement. En als je toevallig de gratis beschikbare games speelt uiteraard ook. Luna+ heeft echt meer, nieuwe content nodig. Er zitten een paar legitieme toppers in de bibliotheek, maar op een gegeven moment heb je die allemaal gespeeld (voor zover ze van een genre zijn die je leuk vindt). Derhalve vinden we Luna+ gezien het beperkte aanbod op het moment vrij prijzig. Jackbox-games zijn best aardig wanneer je een familie hebt die dit graag doet, of om het eens tijdelijk te nemen wanneer je bijvoorbeeld met een groep op vakantie bent.

Het probleem voor Luna(+) is dat er concurrerende diensten zijn die je wel op hogere resolutie games laten spelen met een recenter en groter aanbod. Het ding is alleen dat geen van deze diensten naar de ervaring van uw reviewer (we hebben andere ervaringen gelezen die er wel positief over zijn) goed werken op Android-TV boxen, buiten GeForce Now dat qua aanbod een soortgelijk probleem heeft als Luna (maar op de Shield dus perfect werkt). Heel realistisch is het niet dat Amazon hier even een goede app voor maakt. Waarschijnlijk om dezelfde reden dat de anderen dit ook niet gedaan hebben.

Al met al blijven we vooral door de functionaliteit om de games uit andere bibliotheken te kunnen spelen zonder hier buiten Prime iets extra’s voor hoeven te betalen toch over met een positief idee over Amazon Luna. En als Luna+ later wat meer content krijgt kan ook dat interessant worden. De technische basis van Luna lijkt immers weinig mis mee te zijn.