Review: Elgato Lightstrip Pro

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de Elgato Lightstrip Pro met 4 sterren.

• Algemene kleurweergave
  • Te bedienen via PC, smartOS en Streamdeck
  • Zekere bevestiging
  • Makkelijke installatie en configuratie

• Warme witweergave vergt experimenteren

RGB-ledstrips bieden een brede hoeveelheid aan toepassingen. Van deel van je kekke streamingsetup tot aan meer reguliere verlichtingstoepassingen in de woonkamer. Elgato’s nieuwe Lightstrip Pro is dus een optie die een brede groep mensen zou kunnen aanspreken.

adads

Sleutelfeatures

• Bedienbaar via PC, Android, iOS en Streamdeck
  • Afzonderlijk bedienbare RGB-LEDs
  • Magnetisch en via zelfklevende achterzijde te bevestigen
  • Op maat knipbaar
  • Afmetingen strip: 2000 x 12 x 3 mm
  • Afmetingen controller:  88 x 39 x 19 mm
  • Stroomverbruik: Tot 30 W
  • Wifi: 2.4 GHz / 5 GHz, 802.11 a/b/g/n

Uitpakken

De Elgato Lightstrip Pro komt in een volledig papieren/kartonnen verpakking. Altijd een plus. We vinden bij het uitpakken een rol van 2 meter van LED-strip, de controller, adapter (met plugstukken voor Europa (C), de VS (A) en UK (G)), clipconnector en een stuk dubbelzijdige tape.

20240701 135257

Ontwerp

Veel valt er niet te zeggen over de Lightstrip Pro. Het is een strip met LEDs die licht produceert. Extra element aan de Lightstrip Pro van Elgato is dat deze voorzien is van de optie om de strip magnetisch ergens aan te bevestigen. Dat maakt het natuurlijk makkelijk om deze later weer te verwijderen. We merken echter dat de strip vrij zwaar is en dat de omstandigheden zo goed als 100% ideaal moeten zijn wil de strip (als je de adhsive-bescherming op de strip laat zitten) blijven plakken en niet bij het miste van het geringste weer naar beneden komen. Kortom, de adhesive waar de strip eveneens van voorzien is, is echt nodig. Prettig aan de adhesive is dat deze zich niet meteen ontzettend hecht aan de ondergrond waarbij je bij het verkeerd plaatsen opeens in de weer moet met dubbelzijdige tape. De adhesive komt gewoon met de strip mee, en een evt. fout zou te corrigeren moeten zijn, in ieder geval op korte termijn en volgens Elgato zou dit een standaard gedrag moeten zijn, dus ook op de langere termijn. Ook de controllerunit is magnetisch te bevestigen.

20240801 155416

Zoals andere strips is de strip ook korter te knippen naar wens, waarvoor de plekken duidelijk op de strip aangegeven zijn. Het afgeknipte deel is feitelijk waardeloos, tenzij je deze nog ergens aan een andere constrollerunit kan koppelen. De maximale lengte van de strip die door de controllerunit aangestuurd kan worden is twee meter. Wil je meer lengte, dan zal je een tweede controllerunit moeten gebruiken.

20240731 220514

Wat de Lightstrip Pro, ‘pro’ maakt is het afzonderlijk kunnen aansturen van de LEDs waardoor je tot 16-miljoen kleuren kan komen. De strip is verder niet afgewerkt om het directe schijnen van de leds wat af te vlakken; hier zijn oplossingen voor te koop waar de strip in te plaatsen is. Mocht je de strips in het directe zicht willen plaatsen, is dat altijd een goed idee omdat de strip an sich er niet perse goed uit ziet. Het is echt een product dat bedacht is met het idee dat deze uit het zicht geplaatst wordt.

Control Center App

photo 2024 07 31 22 00 55De Control Center-app van Elgato is beschikbaar is voor iOS, Android en PC. Het pairingproces is vrij simpel. Het is feitelijk een kwestie van de strip inpluggen, de software openen en als het goed is moet de strip meteen te vinden zijn. In ons geval ging dit overigens niet meteen de eerste keer goed, en we hebben de strip ook eens moeten resetten. Uiteindelijk hadden we de strip werkend binnen een minuut of 3, na een paar keer proberen met de Android app. Ook via de PC hadden we weinig problemen. Het installeren van de control center-plugin voor de streamdeck was een fluitje van een cent en binnen een minuut hadden we knoppen voor zaken als scénes, het in- en uitschakelen en helderheden.

Mocht je met JAVA-script aan de gang willen gaan om je eigen scenes te maken, dan heeft Elgato daar ook de tools voor beschikbaar.

Prestaties

Een van de voornaamste indicatoren om de kwaliteit van een LED-strip in te schatten is de witweergave. Puur wit, maar ook in hoeverre verschillende varianten van wit weergegeven kunnen worden. Vaak is het toch net een beetje ‘off’, de witweergave van LED-strips. Deze is dan wat rozig, terwijl de verschillende varianten in kleurtemperatuur ook lastig in te schatten zijn op basis van wat je via de software denkt in te stellen. Dit wordt vaak opgelost door naast de RBG-LEDs één of zelfs twee extra LEDs toe te passen. Je hebt dan in plaats van RGB, een RGBW (warm witte led toegevoegd) of RGBWW (een extra led voor warm én voor koel wit) layout. De Lightstrip Pro heeft gewoon een RGB-layout, maar desondanks is de witweergave als het gaat om koel wit licht gewoon prima. Bij het instellen van een wat warmere kleur wit, merken we dat we een beetje moeten experimenteren; voor een warm witte lichtkleur moeten we iets instellen dat in de software meer lijkt op een soort oranje.

20240801 152022

Overige kleuren zijn overigens wel redelijk representatief ten opzicht van wat je op basis van keuzes in de software verwacht.

De helderheid schatten we in als degelijk. De 2 meter zal niet je woonkamer verlichten natuurlijk, maar voor een led-effect onder of achter je bank is de Lightstrip Pro zeer geschikt en hoeven de lampen tijdens een filmavond echt niet aan als je even uit je stoel moet. Een kleinere slaapkamer van bijvoorbeeld drie bij 5 meter kan overigens prima verlicht worden door een strip van twee meter mits je deze op de juiste plek plaatst.

Qua connectie en responsiviteit hebben we niets te klagen. De Lightstrip Pro geeft een nieuwe vaste kleur binnen een fractie van een seconde weer terwijl scene’s een paar seconden duren. We hebben verder eigenlijk sinds de installatie nooit connectiedrops gehad in de weken dat we de Lightstrip Pro hebben getest.

De strip zou volgens opgave maximaal 30 W aan stroom verbruiken. Minimale verbruik, zelfs als deze uitgeschakeld is, ligt op 1 W. We denken dat dit niet veel is wanneer je bedenkt dat er een constante wifi-verbinding actief is en het is in lijn met soortgelijke producten. Gaan we uit van de gemiddelde prijs per kWh op het moment van schrijven, dan zitten we op een jaarbedrag van ongeveer €2,72. Klinkt weinig, maar gevoelsmatig is het toch vreemd dat het hetzelfde verbruik is als onze PC waarop WOL ingeschakeld staat.

De Lightstrip Pro van Elgato vinkt eigenlijk alle opties aan waarvan je wil dat deze voor elkaar zijn. Makkelijk installatie en bediening, degelijke helderheid en kleurweergave, waarschijnlijk alle instelmogelijkheden die je wil, en daarnaast ook makkelijk te plaatsen door de combinatie van de magnetische eigenschappen en adhesive die blijvend zou moeten werken, ook na verwijdering (mits schoon gehouden uiteraard).

Op het moment van schrijven moet de Lightstrip Pro 60 euro kosten bij Elgato zelf (interessant genoeg 50 dollar in de VS). Hiermee zet Elgato hun oplossing hoog in. Hiervoor krijg je echter wel de makkelijke bevestigings- en bedieningsmogelijkheden voor terug. Het is feitelijk gewoon een iets ander product dan de meeste ledstrips door zeker de bedieningsfuncties en de inpasbaarheid in je PC-setup. Als we vervolgens kijken naar de meer high-end opties in de markt, dan staat Elgato’s prijstelling daarmee in lijn.

Mocht je op zoek zijn naar een LED-stripoplossing om de gaming- of werkruimte mee te voorzien, dan raden we de Elgato Lightstrop Pro van harte aan. Voor je woonkamer zou je eventueel een goedkoper alternatief kunnen overwegen waar je wat meer real estate krijgt voor het geld maar ook functionaliteit voor inlevert.