Review Fujifilm X100VI, de camera die fotografie weer hip maakt

• Uitstekende lens
  • Stevige bouwkwaliteit
  • Analoge filmsimulaties

• Geen hoofdtelefoonaansluiting
  • Gedoe wisselen filmsimulatie via menu
  • Mic aansluiten?
Fujifilm heeft met de X100V een absolute hit gehad. De retro look compact camera met vaste lens was continu uitverkocht. Fujifilm heeft de productie naar China verplaatst voor de opvolger, de X100 VI. Nog steeds uitverkocht en wij mochten ‘m testen.

TikTok kan producten en locaties helemaal hypen. Die TikTok-wind heeft de Fujifilm X100V vleugels gegeven. Steevast overal uitverkocht omdat de camera vergeleken wordt met een Leica met een extra 0 achter het prijskaartje. Hoe goed is de camera?

fujifil x100vi review gadgetgear albert zeeman0002De looks van de X100VI bouwen voort op de X100-serie en zijn 100% retro. Direct herkenbaar als rangefinder-fotocamera en minder direct herkenbaar als digitale compact camera. De ongelooflijk goede uitstraling en afwerking in detail laten zien dat deze camera decennia aan ervaring en liefde voor fotografie en kwaliteit samenbrengt. De optische rangefinder is voor nieuwe fotografen wennen, maar werkt prima en heeft zo z’n voordelen: direct zicht, geen vertraging, hogere resolutie, batterijbesparing en helderheid in fel licht. Je kunt ‘m ook omschakelen naar een EVF, waarbij je exact ziet wat de sensor zal oppakken. Optisch scherpstellen kan, maar het is praktisch om de automaat het werk te laten doen. Diverse knoppen geven toegang tot voorkeurinstellingen van sluitertijd en diafragma. Kortom, een heerlijke camera die stevig in de hand ligt. Dat is direct het nadeel. Dit is geen compacte camera, al valt hij wel in deze categorie. De X100VI neem je bewust mee of laat je thuis. Tijdens mijn stedentrip merkte ik dat de camera continu bij me hebben soms niet handig is. Dan is het fijn terug te vallen op een smartphone met een goede camera zoals de iPhone 15 Pro of Xperia 1 VI.

Fotograferen

fujifil x100vi review gadgetgear albert zeeman0003Deze camera heeft een vaste lens die erg scherp en lichtsterk is. Daarmee is het lekker fotograferen en zijn topresultaten mogelijk. De camera maakt echter van een matige fotograaf geen topfotograaf, net zoals een Leica dat niet doet. Maar je hebt wel gereedschap in handen waarmee je jouw fotografiekwaliteiten naar een ander niveau kan tillen. Met analoge camera’s zoals een Olympus 325 SP ben je eerst tijd kwijt aan de instellingen. Dat ‘lekkere’ analoge fotograferen is daardoor trager en bewuster. Dat kan je ook met deze camera doen. Echter kan je ook tijd besparen door de automaat in te schakelen en je op indeling en kadrering te richten. Je hebt immers een vaste lens waarbij je door lopen jouw indeling bepaalt. We hebben diverse foto’s gemaakt die we later hebben laten afdrukken op mega formaat. Dan zie je de kwaliteit van deze camera. Tot in de kleinste details is alles haarscherp. Een Leica die we eerder mochten testen, is net wat beter in de handling en uitwisseling met een app, maar kost dan ook het tienvoudige. Een veelbesproken functie van de Fujifilm-camera’s is de analoge filmsimulatie. Dat is ook op deze camera mogelijk. Het wisselen van simulatie is echter onbegrijpelijk complex gemaakt. Op de Fujifilm Xpro3 is het super simpel door met een knop door de filmopties te scrollen. Waarom dat niet mogelijk is op dit model, is ons een raadsel. Hopelijk is dit in de opvolger of met een software-update mogelijk.

Video

fujifil x100vi review gadgetgear albert zeeman0004De camera heeft ten opzichte van zijn voorganger een groot voordeel door de beeldstabilisatie. Dat is bij fotograferen al een voordeel, maar nog meer voor video. In principe zou je dan verwachten dat de X100VI ook een prima videocamera is. Eigenlijk is dat niet zo. Het is duidelijk een secundaire functie van de camera. Je kan er prachtige beelden mee filmen in extreem hoge resolutie. Aan allerlei kleine details merk je echter dat video een secundair belang had bij het ontwerp van de camera. Zo is er geen hoofdtelefoonaansluiting, maar wel een 2,5 mm microfooningang die geen standaard is, en zou je een USB-C naar hoofdtelefoonadapter kunnen gebruiken volgens de handleiding. Wij hebben er geen aan de praat gekregen en Fujifilm levert zelf geen adapters om probleemloos een microfoon en hoofdtelefoon aan te sluiten. Fotograferen dus, en hooguit B-rol filmen of video zonder hoogwaardig geluid.

Betrouwbaarheid

fujifil x100vi review gadgetgear albert zeeman0000De app van Fujifilm kon ons niet bekoren. Gelukkig kan je met USB-C vliegensvlug de foto’s naar je smartphone met USB-C overzetten. Ja, ook naar een iPhone. Dit werkt eigenlijk super en daardoor is de app minder nodig, zo niet overbodig. Zo’n dure camera moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn. Tijdens het wisselen van de wacht, waar we een foto van wilden nemen, weigerde de camera en ging hij in een resetmodus. Dat wil je niet. Zeker niet van zo’n dure camera. Het kan zijn dat dit komt doordat het een prerelease-versie was, maar het gevoel is balen dat je net zo’n moment mist.

Wij snappen wel waarom de X100VI zo gehyped is. Het geeft het ouderwetse fotografiegevoel van rangefinder-camera’s terug met het gemak van digitale fotografie. De lens geeft superscherpe beelden met genoeg ruimte om met licht en diepte te spelen. Vergeet het om deze camera als reiscamera mee te nemen. Hij is echt bedoeld voor wie fotografie als hobby of beroep heeft. Een serieuze camera voor serieus plezier met super resultaten in de juiste handen. Voor videoprojecten gebruiken we een andere camera en voor een snel uitstapje fotograferen we met een goede smartphone
fujifil x100vi review gadgetgear albert zeeman0002fujifil x100vi review gadgetgear albert zeeman0007