Deze week is de IFA, de techbeurs van Europa, 100 jaar geworden. Toen de beurs 80 jaar bestond, was het Philips dat hoge ogen gooide met een interessante, nieuwe techniek om met minder vermoeide ogen naar een film te kijken. Ambilight werd geïntroduceerd.
De eerste Ambilight TV’s maakten nog gebruik van relatief grote CFL lampen. Die hebben inmiddels plaats gemaakt voor kleinere, energiezuinigere en fellere LED’s.
Hoewel het Philips TV bedrijf van toen, nu onderdeel is van het Chinese TP Vision, speelt de ontwikkeling in Europa nog steeds een enorme rol in het bedrijf. De producten worden nog altijd ontworpen in Amsterdam terwijl de productie nog steeds voor een groot deel vanuit Polen komt.
Zijn er al concurrenten met Ambilight? Ja en nee. Samsung heeft heel slim met Hue een deal gemaakt waarmee je een lightstrip achter de TV kunt plakken om zo een DHZ Ambilight-achtige ervaring in elkaar te zetten. En ook vanuit China komen vele aftermarket oplossingen. Hoewel daar mooie ideeën bij zitten, blijft de echte Ambilight ervaring toch uniek voor de Philips TV. En de Philips monitor trouwens. Want ook daar komen we deze technologie tegenwoordig tegen. Sterker nog, er zijn zelfs Philips accessoires als speakers die de Ambilight ervaring verder de huiskamer in trekken.
Rare uitspattingen? Die waren er overigens ook in de Ambilight jaren. Zo kwamen de eerste TV’s met een kunststof kap er omheen die ook licht afgaf. En wat denk je van de Ambilight projector die het beeld van de TV echt probeerde te vergroten op de achterwand. Veel van die ideeën zijn onderweg weer gestorven, maar je ziet dat de kern van het product nog altijd de onderscheidende factor voor het merk Philips is gebleven.
Eén reactie
Waren jullie dit jaar niet op IFA? In het verleden zijn jullie daar wel geweest immers? Is er een specifieke reden dat jullie er niet waren?