Review: Aqara Camera Hub G3

Jeroen van Wijngaarden beoordeelde namens GadgetGear de Aqara Camera Hub G3 met 4.5 sterren.

• Gemakkelijk te instaleren
  • Camera + Hub in 1
  • Goede kwaliteit beeld
  • Te gebruiken met Google,Apple,Amazon

• Cloud opslag kost geld

De Aqara Camera Hub G3 is de nieuwste slimme beveiligingscamera van Aqara, een merk dat bekend staat om zijn betrouwbare en gebruiksvriendelijke smarthome-producten. Deze camera biedt een combinatie van beveiliging, slimme hub-functionaliteit, en kunstmatige intelligentie (AI) voor een complete smarthome-ervaring. In deze review bekijken we wat de Aqara Camera Hub G3 te bieden heeft, van het unboxen tot installatie en dagelijks gebruik. Nadat ik al de Aqara Smartlock U200 mocht testen ben ik heel benieuwd.

Unboxen van de Aqara Camera Hub G3

Het unboxen van de Aqara Camera Hub G3 is snel klaar. Het product wordt geleverd in een nette, stevige, typische Aqara doos dat je direct een gevoel van kwaliteit geeft.
Bij het openen van de doos tref je de camera zelf aan, samen met een handleiding, een USB-C-kabel, een voedingsadapter.
Ik vind het prettig om te zien dat Aqara gekozen heeft voor USB-C in plaats van micro-USB, aangezien dit de nieuwe standaard is en het gebruiksgemak aanzienlijk vergroot.
Toen ik de camera uit de verpakking haalde leek het op een konijntje door de siliconen hoes die er omheen zit, dit is blijkbaar gedaan om de camera een vriendelijk uiterlijk te geven als deze word gebruikt als babyfoon.

aqara camera hub g3 (2) aqara camera hub g3 (5) aqara camera hub g3 (6)

De camera zelf heeft een compact en modern ontwerp met een bolvormige behuizing die goed past in vrijwel elk interieur. De lens is gemonteerd op een beweegbare basis die de mogelijkheid biedt om zowel horizontaal als verticaal te draaien, waardoor een breed gezichtsveld wordt geboden.

aqara camera hub g3 (1)

Installatie

De installatie van de Aqara Camera Hub G3 is echt een fluitje van een cent. Allereerst download je de Aqara Home-app,( Deze had ik al door de Smartlock U200) die beschikbaar is voor zowel iOS als Android. Na het installeren van de app maak je een account aan, als je er nog geen hebt, en volg je de eenvoudige stappen om de camera aan je smarthome-netwerk toe te voegen.
De camera maakt gebruik van zowel 2,4 GHz als 5 GHz Wi-Fi-netwerken, wat zorgt voor een stabiele verbinding en snelle gegevensoverdracht. En snelle koppeling met je eigen netwerk. Eenmaal verbonden, wordt de camera automatisch herkend door de Aqara Home-app, en kun je beginnen met de configuratie. Het apparaat kan ook worden gekoppeld aan andere smarthome-ecosystemen zoals Apple HomeKit, Google Home en Amazon Alexa, wat het een veelzijdige keuze maakt voor gebruikers die meerdere platformen combineren.
Een belangrijk punt tijdens de installatie is de mogelijkheid om de camera als een Zigbee 3.0-hub te gebruiken. Dit betekent dat je de camera kunt gebruiken om andere Aqara- of Zigbee-compatibele apparaten aan te sturen, zoals slimme sensoren, schakelaars en verlichting. Deze functie voegt veel waarde toe aan het product, vooral als je al investeert in het Aqara-ecosysteem.
Voor mij was het werkgelijk plug and play, aangezien ik de app al op mijn telefoon had staan. Ook heb ik het siliconen hoesje niet verwijderd dus staat er nu bij ons beneden in de hal een konijntje die het huis bewaakt.

aqara camera hub g3 (4)

Beeldkwaliteit en Nachtzicht

Een van de belangrijkste aspecten van elke beveiligingscamera is vanzelfsprekend de beeldkwaliteit.
De Aqara Camera Hub G3 stelt niet teleur met zijn scherpe 2K-resolutie (2304×1296 pixels), die zorgt voor heldere en scherpe beelden. De camera ondersteunt ook 360 graden horizontale rotatie en 45 graden verticale kanteling, wat een uitgebreid gezichtsveld biedt zonder blinde vlekken. Je kunt de camera eenvoudig draaien en kantelen via de app om het gewenste gebied in de gaten te houden. Ook kan je de camera zelf instellen zodat de camera uit zich zelf draait om zo een gehele ruimte in beeld te brengen.
De nachtzichtfunctie is een ander pluspunt van deze camera. Met infrarood-LED’s biedt de Aqara Camera Hub G3 helder nachtzicht tot een afstand van 10 meter, waardoor je zelfs in volledige duisternis duidelijke beelden krijgt. Dit is ideaal voor wie op zoek is naar 24/7 bewaking van zijn of haar woning en of eigendommen.

Slimme Functies en AI

Wat de Aqara Camera Hub G3 echt onderscheidt van andere producten in dezelfde prijsklasse, zijn de slimme functies die worden aangedreven door AI.
De camera is in staat om gezichten, huisdieren en zelfs gebaren te herkennen. Dit betekent dat je meldingen kunt ontvangen wanneer de camera een bekend gezicht of je huisdier detecteert, waardoor je onnodige meldingen kunt minimaliseren. Het enige nadeel hiervoor is dat je de foto’s moet uploaden van de personen die de camera moet herkennen, dit moet natuurlijk wel in de app, deze app is natuurlijk van Chinese makelij.
Nog een mooie functie van de Aqara Camera Hub G3 is de AI-gebaseerde bewegingsherkenning, waarmee je automatisch specifieke gebieden kunt volgen. Dit kan bijzonder handig zijn voor het volgen van huisdieren of kinderen door het huis. Je kunt ook aangepaste automaties instellen, zoals het inschakelen van verlichting of het activeren van een alarm wanneer beweging wordt gedetecteerd.

Audio en Communicatie

De camera beschikt over een ingebouwde microfoon en luidspreker, waarmee je tweerichtingsaudio kunt gebruiken. Dit is vooral handig voor wie de camera wil gebruiken om op afstand te communiceren met gezinsleden of huisdieren. De geluidskwaliteit is van prima kwaliteit dus er kan zonder problemen gecommuniceerd worden.

Integratie Aqara Camera Hub G3 met Andere Apparaten

Zoals ik hierboven al beschreef, fungeert de Aqara Camera Hub G3 ook als een Zigbee 3.0-hub, wat betekent dat je hem kunt gebruiken om andere smarthome-apparaten te beheren. Dit maakt het een waardevolle aanvulling voor wie al Aqara-sensoren of andere Zigbee-compatibele apparaten heeft. Het apparaat kan naadloos worden geïntegreerd met andere populaire platformen zoals Apple HomeKit, Google Home en Amazon Alexa, waardoor je kunt profiteren van spraakgestuurde commando’s en automatiseringen.

App-functionaliteit

De Aqara Home-app is intuïtief en gebruiksvriendelijk. Via de app kun je de live feed van de camera bekijken, opgenomen beelden afspelen, meldingen beheren en instellingen aanpassen. Je kunt ook zones instellen voor bewegingsdetectie, zodat je alleen meldingen krijgt wanneer er iets gebeurt in een specifiek gebied. De app biedt ook cloudopslag, hoewel er extra kosten aan verbonden zijn, en lokale opslag via een microSD-kaart.

screenshot 20240824 232423 aqara home

De Aqara Camera Hub G3 is meer dan alleen een beveiligingscamera; het is een veelzijdig smarthome-apparaat dat dient als een AI-gestuurde camera, een Zigbee-hub en een privacybewuste oplossing. Met zijn scherpe 2K-beeldkwaliteit, uitgebreide nachtzichtmogelijkheden en slimme AI-functies biedt het veel waar voor zijn geld. De eenvoudige installatie en brede compatibiliteit met andere smarthome-platformen maken het een aantrekkelijke keuze voor zowel beginners als gevorderde gebruikers.

Het enige mogelijke nadeel zou kunnen zijn dat sommige gebruikers de kosten van cloudopslag misschien aan de hoge kant vinden, maar de optie voor lokale opslag op een microSD-kaart compenseert dit voor velen. Over het algemeen is de Aqara Camera Hub G3 een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een betrouwbare, veelzijdige en toekomstbestendige beveiligingscamera voor thuis.