We doen het niet vaak, een dienstverlener reviewen. Maar voor het concept van Fatbike Reparatie Arnhem liepen wij wel warm. De Nederlandse markt is namelijk overspoeld met fatbikes van allerlei, voornamelijk Chinese, merken. Die allemaal andere onderdelen gebruiken en vaak uit eenmalige productieruns afkomstig zijn. Wanneer een fatbike stuk gaat, zijn er weinig fietsenmakers die ook maar een poging willen doen om je te helpen. En als ze dan willen helpen, is de kans groot dat je heel wat uurtjes af mag tikken.
Toen we Fatbike Reparatie Arnhem tegenkwamen op LinkedIn, wilden we deze jongens dan ook meteen op de proef stellen. Het slachtoffer? De Urban Drivestyle UDX. De allereerst fatbike die wij reviewden. Sterker nog, de allereerste review van een fatbike ooit in Nederland omdat wij meteen geloofden dat dit heel populair zou gaan worden. Vier jaar later is het nog steeds een waanzinnig opvallende fatbike, maar is de PCB (controllerkaart) gestorven door opspattend pekel op de Hollandse winterwegen. Probeer daar nog maar eens aan te komen als het merk al lang en breed weer uit Nederland is vertrokken.
Haal en brengservice
Hoewel we uit interesse meerder bezoeken aan de werkplaats hebben gebracht, kwam het team van Fatbike Reparatie Arnhem onze fatbike met een grote but halen en brengen. De bus was gebouwd voor scootervervoer, dus onze trots met dikke handen kon goed en netjes worden vastgezet. Beter dan dat ik zelf zou moeten klooien met mijn Prius. Uiteraard is dit wel een optionele service. Laten we wel zijn, personeel en kilometers kosten geld.
Lang zoeken
De reparatie had even tijd nodig. Vooral omdat het lastig bleek te achterhalen welke PCB precies nodig was voor deze klassieke fatbike. Uiteindelijk vonden de reparateurs de juiste printplaat in Duitsland. Let wel, het was meteen de laatste. Met andere woorden, de vraag of ik hem in de winter gewoon lekker wil opslaan om te voorkomen dat ik na een seizoen alweer met een kapotte fatbike sta. Een advies dat ik als liefhebber graag opvolg. Hoe dan ook, ze deden hier dus iets dat ik zelf niet voor elkaar kreeg. Want deze fiets stond al twee jaar met dit probleem in mijn schuurtje en heeft me al heel wat uurtjes gekost. Maar toen was deze reparatiedienst er ook nog niet.
Nette aflevering
De fiets werd netjes teruggebracht. Redelijk opgepoetst ook nog en met een geladen batterij. Vanaf het moment van afleveren kon ik meteen de eerste kilometers maken.
Belangrijk om te weten
Tijdens het traject heb ik natuurlijk wat meer contact gehad met de eigenaar. En hij vertelde me heel interessante dingen. Onder anderen dat scholieren al snel zo’n 3.000 kilometer per jaar afleggen op hun fatbikes en andere ebikes. Waarbij de meeste problemen ontstaan door achterstallig onderhoud. Zeker wanneer er ook nog vriendjes worden vervoerd, zijn de frames immers zwaar beladen qua gewicht. Wie in de buurt is, kan altijd goedkoop een volledige check laten uitvoeren omdat ze liever grote reparaties voor zijn. APK’s kennen ebikes immers niet. Slim, al merkte ik ook wel dat het serviceteam het in de korte tijd dat mijn fiets weg was, ook steeds drukker kreeg qua opdrachten.
Ook blijken ze gek te zijn op afgedankte fatbikes voor de onderdelen. Daar hebben we vanuit GadgetGear meteen een donatie mee kunnen doen. Want ook hier stonden slechte fatbikes die niet reviewwaardig waren. Die onderdelen kunnen nu een nieuw leven vinden in fatbikes van anderen. Wel zo duurzaam.
Conclusie Fatbike Repair Arnhem
Lang was het voor mij onmogelijk om een fietsenmaker te motiveren om de UDX terug op straat te krijgen. Wat is het heerlijk dat er nu een universeel reparatiepunt in de buurt van onze redactie is waar we met iedere fatbike terecht kunnen. Echt een aanrader.
Beeldmateriaal volgt snel, want we hebben een heel toffe video opgenomen op locatie.