Eind 2024 werd al de eerste Realme smartphone met een 7.000mAh batterij gepresenteerd, terwijl de capaciteit van vlaggenschip smartphones al jaren eigenlijk niet boven de 5.000mAh uit komt. Of in het geval van Apple en Samsung, daar royaal onder blijft. Batterijen met een hogere capaciteit houden het veel langer uit en hoeven minder vaak op te laden. Bovendien zou je er als gebruiker voor kunnen kiezen nooit verder op te laden dan 80% om daarmee de levensduur van de batterij echt flink op te rekken. Maar hoe kan het dat we ineens een enorme verschuiving in capaciteit gaan zien?
In het geval van Realme, dat behoort tot het Chinese BKK Electronics, wordt er zaken gedaan met CATL voor de productie van batterijen. CATL is de grote concurrent van het Chinese BYD en bezit enorm veel kennis op het gebied van batterijontwikkeling. En ja, de ontwikkelingen die je nu leest bij Realme komen dus ook naar de andere merken van BKK Electronics wanneer we 2025 in gaan. Denk aan Oppo, Vivo, OnePlus en IQOO. Ook die merken zullen al heel snel smartphones met deze grote batterijen neer gaan zetten. Ook fabrikanten Huawei en Honor hebben een langlopende relatie met CATL en zullen daar mogelijk grotere batterijen inkopen.
Geen groter formaat
Natuurlijk konden smartphones al wel langer met grotere batterijen uitgeleverd worden, maar de batterij van de smartphone is al jaren een probleem binnen het ontwerp van die dingen. De batterijen zijn de grootste en zwaarste componenten die in een smartphone geplaatst moeten worden. Qua formaat en gewicht is er een duidelijk maximum dat consumenten nog accepteren voor een toestel niet meer in een broekzak past of slecht hanteerbaar wordt. De enige oplossing voorhanden is dan ook verfijnen van het ontwerp van de lithium batterijen die we in smartphones gebruiken.
Silicium brengt de oplossing en de uitdaging
De nieuwe manier om batterijen kleiner te maken heeft alles te maken met een speciale coating van Silicium en koolstof op de negatieve anode in de batterij. Deze Silicium coating is veel dunner, waardoor er een hogere energiedichtheid ontstaat in de batterij zelf. Daarmee wordt het vorige wondermiddel, grafiet, vervangen.
De nieuwe technologie brengt echter ook uitdagingen mee voor de batterijfabrikanten. Temperatuurverschillen zorgen voor krimp en uitzetting van batterijen met Silicium. Die temperatuurverschillen komen op gang door (ont)lading van de batterij.
Je ziet dan ook dat fabrikanten in koude omstandigheden de batterij zichzelf gaan laten warmhouden om slijtage door krimp op te vangen. Uitzetten wordt voorkomen door actieve en passieve koeling toe te passen op de batterijen. Bijvoorbeeld door speciale heatplates die met een minimale hoeveelheid vocht in staat zijn om de temperatuur te verlagen. Eigenlijk hoe ook heatpipes werken. Daarnaast gebruiken de merken van BKK Electronics bijvoorbeeld al langer gesplitste batterijen. Daardoor kunnen ze wel op hoge snelheid laden, maar worden de batterijcellen individueel minder hard opgeladen en daardoor minder warm.
We voorspellen dan ook dat in 2025 de laadsnelheiden qua wattage zich minder snel zullen gaan ontwikkelen dan de capaciteit van de batterijen. De fabrikanten zullen eerder kiezen voor veilige laadsnelheden dan laadsnelheiden waarbij de stabiliteit en veiligheid van het toestel in het geding komen. Niemand wilt de volgende Samsung Galaxy Note 7 produceren.