BYD, of Build Your Dreams, begon ooit als batterijen fabrikant in China. Bijna iedere Siemens en Nokia telefoon maakte wel gebruik van een batterij van het Chinese merk. Later begon het voorzichtig met de productie van elektronica voor die merken, omdat het produceren van meer dan batterypacks een erg interessante markt was. Bovendien behoorde de batterij altijd al tot een van de duurdere onderdelen van telefoons.
Anno 2024 kent het grote publiek het merk BYD vooral van haar auto’s. Maar het produceert nog steeds heel veel producten voor andere merken. Naast de auto’s van Huawei en Xiaomi natuurlijk.
Het merk blijkt aldus de Wall Street Journal verantwoordelijk voor de productie van 30% van alle iPad’s die Apple verkoopt. Ook daar weer deed het al de productie van de batterij en was de assemblage een logische stap. Ook de smartphones voor Xiaomi komen van de band bij BYD en zelfs de totale productie van het titanium frame van de iPhone is voor rekening van het drieletterige merk.
De overstap van Foxconn naar een combinatie met BYD is ook erg logisch in deze tijd. Foxconn is net begonnen met productielijnen buiten China op te zetten om politieke spanningen en importheffingen te ontlopen. BYD lijkt hier al langer mee bezig te zijn. Daarmee levert het nu al een oplossing voor de importheffingen die worden verwacht wanneer Trump aan de macht komt. Microsoft, Dell en HP zetten ook al stappen om die reden.