Eigenlijk is het raar. Op Windows strijden ChatGPT en Microsoft CoPilot om de gebruiker met als basis, ChatGPT van OpenAI. Het grote verschil is de manier waarop beiden interacteren met andere software. Denk aan mogelijkheden om op internet informatie op te zoeken of dieper te integreren in office software. En inmiddels ligt ook Apple in bed met OpenAI, waardoor Apple Intelligence mogelijk dezelfde richting op gaat.
In marketingland is het echter al langer heel gewoon om een mix aan taalmodellen te gebruiken afhankelijk van wat je wilt bereiken. Microsoft lijkt dit nu ook van plan te zijn met haar CoPilot. Niet heel raar, want op Microsoft Azure kan je al jaren, naast ChatGPT, ook andere taalmodellen hosten. Een mix aan modellen betekent ook dat Microsoft lichtere modellen kan draaien om daarmee de kosten van AI drastisch omlaag te brengen. Momenteel kost een CoPilot upgrade voor Microsoft 365 meer dan het basispakket. Daarmee is het voor veel ondernemers niet heel interessant. Zeker gezien ChatGPT ongeveer de helft kost. Alleen ontbreekt het dan aan diepe 365 integraties.