KPN Mooiste Contact Fonds
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

KPN signaleert contactarmoede door berichtjes

Even snel een berichtje sturen, we doen het allemaal weleens. En waarschijnlijk heel vaak. Daar zit op basis van onderzoek door KPN een belangrijk stuk van de contactarmoede in Nederland. Dat lijkt naar een zorgwekkend laag niveau te zijn gedaald. Met andere woorden, we moeten elkaar eigenlijk wat vaker bellen en bezoeken.

Een derde van de door KPN ondervraagde groep kent dagen zonder menselijk contact. En hoewel 51% van de ondervraagden liever een berichtje stuurt dan belt, erkent 47,5% liever een gesprek of een bezoek te ontvangen dan een berichtje te krijgen. Wat ook opvalt is dat 30% wel meer persoonlijke informatie durft te delen in een berichtje, dan in een persoonlijk gesprek. Ook beoordeelt 30% van de ondervraagden hun sociale contacten als onvoldoende. Allemaal signalen die de basis zijn voor vereenzaming van de bevolking in Nederland. Maar het gaat nog verder.

15% van de ondervraagden pakt één keer of minder per maand de telefoon om gewoon eens een dierbare te bellen. Maar… in het onderzoek geeft 45% aan in 2025 meer aandacht te willen geven aan het voeren van echte gesprekken en bezoekjes.

Deze cijfers komen van het KPN Mooiste Contactfonds dat januari tot mooiste contactmaand heeft gebombardeerd. Een mooie maand, zo net na de drukke feestdagen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.