Google is opnieuw op de vingers getikt door de EU omdat het eigen producten voortrekt in de zoekresultaatpagina’s (SERP). Hoewel in het verleden vooral werd gewaarschuwd vanuit concurrentieperspectief op de markt, is het zo dat Google nu vanuit de DMA op de vingers kan worden getikt. Google zet bijvoorbeeld haar eigen Google Shopping resultaten vooraan in de zoekresultaten terwijl er ook andere shopping kanalen zijn die relevant kunnen zijn voor de consument. Datzelfde gebeurt ook nog bij zoektochten naar vliegtickets, hotels etc.
Hoewel Apple veel in het nieuws is geweest rondom het inperken van ontwikkelaars als het gaat om betalingsopties, blijkt ook Google haar app bouwers nog altijd teveel in te perken. Ook zijn de tarieven die Apple vraagt volgends de Europese commissie niet in lijn met de inspanning voor het werven van klanten voor ontwikkelaars.
Google stelt dat deze DMA eisen van de EU ingaan tegen de missie van Google om te innoveren. Ze zouden consumenten juist beperken, de veiligheid in gevaar brengen en de kwaliteit van Google producten aantasten. Google stelt zelfs dat de gevraagde aanpassingen naar verwachting 30% minder verkeer naar Europese bedrijven op te leveren en daarmee de economie schade toe te brengen.