Het moederbedrijf van Volvo brengt een nieuw merk naar Nederland, namelijk Lynk & Co. Afgelopen jaren kwam Volvo al met het nieuwe merk Polestar dat het anders aanpakt dan de traditionele merken, met online bestellen en het verkopen via winkelshowroom à la Tesla. Maar Lynk & Co doet het anders, je kan enkel een abonnement bij ze kopen.
In China verkoopt Lynk & Co al auto’s als warme broodjes , met ruim 120.000 verkochte voertuigen in 2018. Vooralsnog komt er maar één model naar Nederland. Dat is de 01, die gebruik maakt van hetzelfde platform als de Volvo XC40 en de Polestar 2. De 01 komt met een uitgebreid keuzepalet, je kunt kiezen voor een plug-in of normale hybride en de kleurkeuzes zijn blauw en zwart. Over de specificaties gaat we het maar niet hebben, deze auto koop je tenslotte omdat je enkel van A naar B wilt.
De ondergetekende kreeg de kans om Alain Visser CEO van Lynk & Co aan de tand te voelen over de toetreding van de Europese en Nederlandse markt. Het abonnementsmodel betekend natuurlijk wel wat voor je ontwerp & productie van de voertuigen. Waarbij de meeste automerken het geld verdienen op de aftersales is dat via een abonnementsvorm natuurlijk niet mogelijk. Alain gaf aan dat de mogelijkheden biedt om de auto’s anders te ontwerpen, extra investeren in onderdelen met hogere slijtage en de vervangingstijd verminderen.
Daarnaast gaat Lynk & Co mobiliteit verkopen in plaats van auto’s. De komende tijd zal in het abonnement enkel nog een auto zitten. Maar Alain Visser gaf al aan dat dit in de toekomst uitgebreid gaat worden.
Maar wat kost dat dan? Het gaat volgens de CEO je nooit meer dan €500,- per maand kosten, verzekering en onderhoud zijn hierbij inbegrepen. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Je kunt zelfs minder dan €500,- gaan betalen, door je auto te delen met anderen gaan je kosten naar beneden. Voor het delen kan er via een app een reservering gemaakt worden. Dit betekent niet dat je voor €500,- in de maand een wereldreis kunt maken. Binnen het abonnement zit een maximum van ±25.000 km/jaar.
De auto zal online verkrijgbaar zijn. Om toch zichtbaar te zijn opent Lynk & Co zogenaamde “Clubs” door heel Europa, met de primeur in Amsterdam. Eind oktober opent zich hier de eerste “Club”, waarbij het community gevoel gecreëerd moet gaan worden.