Foto van Robert Gunsing
Robert Gunsing

Hyundai lanceert volledig elektrische IONIQ 5

Hyundai Motor onthult vandaag zijn IONIQ 5, een middelgrote Crossover, tijdens een virtueel wereldpremière-event. De IONIQ 5 is het eerste model van IONIQ, Hyundai’s nieuwe line-up-merk voor batterij-elektrische voertuigen (BEV).

De ondergetekende heeft de auto gisterochtend al mogen aanschouwen op een speciaal online-persevenement. Maar nu mag het doek eraf voor het grote publiek!

De IONIQ 5 is gebaseerd op het voor BEV’s ontwikkelde Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Het interieurdesign en afgewerkt met ecologisch verantwoorde materialen op die plekken waar de inzittenden in aanraking komen met de auto. Dankzij de V2L-functie (Vehicle-to-Load) zijn de elektrische apparaten buiten de auto van stroom te voorzien. De ultieme auto voor een campingtrip dus!

‘De IONIQ 5 biedt voor elke lifestyle ongekende gebruiksmogelijkheden en voldoet tijdens de reis proactief aan de behoeften van de inzittenden’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Global Chief Marketing Officer van Hyundai. ‘Dit is echt de eerste elektrische auto die een geheel nieuwe ervaring biedt met zijn innovatieve gebruik van de interieurruimte en de toepassing van geavanceerde technologieën.’

Design

Het design van de IONIQ 5 doorbreekt de traditionele kaders, volgens Hyundai.  Verwijzend naar de introductie van de Hyundai Pony, de eerste productieauto van de fabrikant, hiermee is de IONIQ 5 een statement in de 45-jarige ontwikkeling van design van Hyundai.

Het unieke uiterlijk van de IONIQ 5 is geïnspireerd op het profiel van de Pony uit 1976. Daardoor was een zorgvuldige aanpak van het design nodig, om de proporties te vertalen naar een eigentijdse en kenmerkende EV.

Vier verschillende aandrijvingen

De IONIQ 5 is er met vier elektrische aandrijvingsconfiguraties. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies hebben een topsnelheid van 185 km/u.

De topversie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, wat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk maakt. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. In combinatie met het 73 kWh grote batterijpakket heeft deze configuratie een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. De 73 kW-versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor met 160 kW vermogen en 350 Nm koppel, en accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-testprocedure.

Snelladen en  V2L-functie

De IONIQ 5 kan gebruikmaken van zowel een 400- als 800-volt laadinfrastructuur. Het platform is standaard geschikt voor 800 volt maar ook voor 400 volt, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Dit hebben we nog niet eerder gezien bij andere EV’s.

Met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in +/- 18 minuten* op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit.

De IONIQ 5 gaat ons ondersteunen in duurzamer leven geven ze aan. Voornamelijk als je met de IONIQ 5 gaat kamperen! Met de Vehicle-to-load functie kun je op locatie elektrische apparaten – bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters, buitensport- en campinguitrusting – aan de auto opladen en gebruiken. Het maakt van de IONIQ 5 een ‘oplader op wielen’.

De V2L-functie heeft een vermogen van maximaal 3,6 kW. De V2L-aansluiting in het interieur bevindt zich onder de tweede zitrij en is te gebruiken als de auto rijdt. Een tweede V2L-aansluiting bevindt zich aan de buitenzijde, bij de laadaansluiting. Met gebruik van een omvormer kan je elektrische apparaten aansluiten. Deze aansluiting werkt ook als de auto is uitgeschakeld.

Duurzaam gebouwd

Het verduurzamen van de IONIQ 5 is niet gestopt bij de elektrische aandrijflijn. Diverse oppervlakken – de zittingen, de hemelbekleding, de portierpanelen en armsteunen, de vloerbedekking – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen. Zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten.

Project 45

Hyundai introduceert een speciale uitvoering van de IONIQ 5, genaamd ‘Project 45’ refererend aan het 45-jarige bestaan van het merk. Deze versie van de IONIQ 5 brengt een aantal voordelen met zich mee. De IONIQ 5 Project 45 voorzien van alle technologie en designdetails inclusief een dak met zonnepanelen, 20-inch wielen en de Advanced Head-Up Display met augmented reality-functies.

De speciale editie IONIQ 5 ‘Project 45’ is beschikbaar voor een consumentenprijs van € 58.995 incl. BTW.

Van deze IONIQ 5 Project 45 worden er slechts 3.000 exemplaren gebouwd voor de gehele wereldmarkt. De mogelijkheid om het introductiemodel te reserveren is beschikbaar in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. De levering start in de zomer van 2021.

De prijs van het reguliere model is nog niet aangekondigd. Naar verwachting zal dit tussen de €40.000 – €45.000,- euro liggen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.