Het is VRIJDAGMIDDAG! Pleur je koffiemok over je schouder, klap je laptop dicht en trek die koelkast open voor een ijskoude, schuimende beloning voor je harde werk. Beetje jammer wel dat we nog steeds in een pandemie zitten en zodoende niet ten volle van het weekend kunnen genieten. Maar niet getreurd: ook in de dwangbuis die lockdown heet, kun je je prima ontspannen. Met deze apps op AppGallery van Huawei bijvoorbeeld. Fijn weekend!
Thuisbezorgd
Je kunt zeggen wat je wil, maar de Nederlanders van Thuisbezorgd weten zich toch maar mooi te verweren tegen internationale reuzen als Uber Eats en Deliveroo. Het bedrijf is inmiddels zelf ook een veelvraat en peuzelt concurrenten op alsof het niks is. Dat is niet verwonderlijk, want zoals zo vaak in tech draait het bij maaltijdbezorging niet om winst, maar om marktaandeel. En zo kan het dat een bedrijf dat twee weken geleden nog een verlies van 151 miljoen rapporteerde, wereldwijd gezien wordt als een groot succes. De techwereld is een vreemde plek. Niet dat jij daar veel van voelt wanneer je vakkundig je broodje döner in je gezicht uitdrukt of voorzichtig kleine hapjes neemt van je vegan gluten-free poke bowl met quinoa en amarant.
Eurojackpot
AppGallery is de op-twee-na grootste appstore ter wereld. Dat zegt natuurlijk niet zo veel, want de nummers een en twee hebben zo’n beetje de hele westerse appmarkt in handen. De ambities van Huawei blijken echter uit het grote aantal Nederlandse apps dat de smartphonemaker het afgelopen jaar aan zijn winkel heeft toegevoegd. Daaronder ook de Eurojackpot-app, van onze eigen Nederlandse Loterij. De trekking is vanavond om 21.00 uur en loten kopen kan tot 18.30 uur. Toch nog een beetje spanning in deze saaie tijden.
NRC
Liever een weekend met meer verdieping? Snappen we. Kwaliteitskrant NRC is ook in de appwinkel te vinden. In de app kun je je abonneren op specifieke onderwerpen zoals nieuwsthema’s, columnisten en vaste rubrieken. Geen abonnee? Geen zorgen. De eerste krant is on the house. Lekker!
TikTok
Heb je kinderen in de leeftijd tussen 8 en 18 dan zul je waarschijnlijk al meermaals ongewild geconfronteerd zijn met de redelijk stompzinnige dansjes en net-niet-grappige memes die TikTok groot hebben gemaakt. Het sociale netwerk wordt echter volwassener en hetzelfde valt te zeggen over de demografie. Hippe twintigers en reclameboys hebben TikTok ontdekt en de geschiedenis leert ons dat de ‘normale burger’ (jij dus) daarna snel volgt. YouTube voelt de hete adem van het Chinese netwerk in ieder geval al in de nek en paste z’n algoritme aan zodat je daar nu ook korte, grappige filmpjes uitgeserveerd krijgt. Amerikanen die Chinezen na-apen, welkom in de nieuwe wereld!