Hoewel Monster Hunter ooit mocht debuteren op de Sony Playstation 2 als één van de eerste multiplayer games (had je nog extra hardware voor nodig), is de relatie tussen Qualcomm en Nintendo de laatste jaren veel sterker. Het resultaat is de nieuwe Monster Hunter Rise die echt het maximale vraagt van de Nintendo Switch.
Geschiedenis van Monster Hunter
De eerste Monster Hunter verscheen in 2004. Begin 2005 mocht ik als één van de weinigen met de game kennismaken via het beta programma van Sony. Het spel was prima zelfstandig te spelen, maar werd een stuk leuker online. Met co-op gameplay kwam je verder, mits teams van jagers hun disciplines verdeelde.
In 2006 verscheen Monster Hunter 2 op de PS2 en verscheen Monster Hunter Freedom 2 op de PSP. Monster Hunter Tri (en later Monster Hunter 3 Ultimate) ging exclusief naar de Wii in 2009 en Monster Hunter Portable 3D kwam naar de 3DS. In deze titels kon je voor het eerst monsters onder water bestrijden. Echter was die gameplay zeer gecompliceerd. Waarschijnlijk was dat dé reden dat we na deze game geen onderwatergevechten meer hebben gezien. Hoe dan ook, de liefde tussen Capcom en Nintendo leek ontstoken.
Monster Hunter 4 verscheen in 2013 exclusief op de Nintendo 3DS, waarna het wachten was op Monster Hunter World in 2018. Die game verscheen opvallend genoeg alleen op de PS4, Xbox One en op Windows. De open wereld game verscheen niet op de platformen van Nintendo, maar dat wordt dit jaar goed gemaakt, al staat ook een Windows versie in de planning voor 2022. Met 16.8 miljoen exemplaren is Monster Hunter World tot nu toe de meest succesvolle titel geweest.
Het doel van Monster Hunter
Je begint iedere Monster Hunter als een onbekende jager in een dorpje. Door op beesten te jagen, verzamel je materialen. Daarmee kun je jouw wapens en pantsers in het dorp laten verbeteren. Hierdoor kun je weer tegen sterkere monsters vechten, waardoor je betere materialen krijgt. Zo groei jij als jager in de game. De missies die je speelt, krijg je van de dorpsoudste en tussendoor van dorpsbewoners. De manier waarop Capcom actie, verhaal en strategie mengt, maakt Monster Hunter een opvallende RPG game die ook buiten Azië inmiddels een enorme fanbase heeft opgebouwd.
De traditionele gameplay van Monster Hunter
Wat mij altijd is opgevallen, is dat de gameplay van game op game vergelijkbaar bleef. Net als de interface. Soms verdacht ik Capcom er zelfs van dat ze voor Nintendo kozen zodat ze de graphics in de game niet al te veel hoefden op te poetsen voor hogere resoluties. Het waren vooral nieuwe monsters, nieuwe verhalen, nieuwe omgevingen en kleine aanpassingen in de gameplay. Wat daarmee ook in stand bleef, was dat het best even werk is om de gameplay echt te doorgronden.
Hoewel je voor jouw eerste duik in Monster Hunter Rise nog steeds anderhalf uur moet reserveren (je krijgt heel veel uitleg), zal het de fan opvallen dat het spel een compleet nieuwe engine heeft gekregen. In de game moet je namelijk als jager en verzamelaar in een bepaalde regio jouw missies voltooien. Alleen of met anderen.
Die regio’s bestonden altijd uit kleine omgevingen. Door naar een ‘uitgang’ te lopen, kwam je in een andere omgeving die deel uitmaakte van de map. In de tijd van de PS2 en andere, beperkte hardware, was dit een gemakkelijke manier om toch een toffe gameplay te leveren. Monsters bewogen op dezelfde manier. Zo kon je op deze manier tactisch voordeel behalen.
In de levels was je ook altijd druk bezig met het carven van de lijken van de monsters die je had verslagen, aan het hakken in rotsen om erts te delven, aan het plukken aan struiken en aan het zoeken op de grond. Alles om materialen te verzamelen waarmee je nieuwe wapens, gereedschappen en accessoires kunt maken. Dit was altijd een tijdrovende klus, maar ook een zeer bevredigende. In Monster Hunter Rise… is alles anders!
De nieuwe gameplay van Monster Hunter Rise
Capcom lijkt een compleet nieuwe engine te hebben ontwikkeld voor de Monster Hunter series. De regio waarin je gaat jagen, bestaat voortaan uit nog maar één stuk. Als doorgewinterde jager zal je jezelf dus opnieuw moeten oriënteren als het gaat om hoe je jouw jacht organiseert.
Het verzamelen is ook sterk vereenvoudigd. Je raakt een struik, rots of iets anders aan, drukt op B en je bent klaar. Alleen het carven in beesten neemt nog wat meer tijd in beslag. Gelukkig, want tijdens de strijd met een monster levert dit nog altijd veel spanning op.
Ook de navigatie in levels verloopt veel sneller. Het traditionele klimmen is vervangen voor een soort super sprongen. Veel sneller en toffer, maar ook wat minder realistisch. Dit heeft de ontwerpers van de regio’s wel meer creativiteit gegeven. En dan is er nog een soort netwerk van draden waar je over kunt navigeren. Zo kun je sneller van het ene, naar het andere deel van een regio springen.
De regio’s zelf, zijn ook verwijl onherkenbaar geworden ten opzichte van de eerdere titels. Normaal was Capcom veel aan het recyclen. Doordat de regio’s nu aaneengesloten zijn, is het vrijwel onmogelijk om de oude leveldesigns over te nemen.
Wat een beestenboel!
Met de laatste titels, hield Capcom al meer rekening met gamers die het spel solo spelen. Dit deed Capcom door de toevoeging van katten (Palico) die jou als speler tijdens de quest helpen. Een beetje handige speler kon in Monster Hunter 4 al snel 3 katten voor zijn karretje spannen en zelfs missies als kat voltooien. Super tof.
In Monster Hunter Rise trekt Capcom de hele kinderboerderij open. Je krijgt een kat, een hond (Palamute) en ook een soort uil mee. Die laatste vooral om verkenningsvluchten voor je uit te voeren en je te helpen toffe selfies te schieten. Ja, in de tijd van de monsters hadden ze al wel een digitale camera 😉
Met name de hond is een interessante toevoeging. Deze is niet zo zeer alleen om je te helpen om aanvallen te plegen. Hij zorgt er ook voor dat je sneller door de regio’s kunt voortbewegen. Als zwaarbepakte jager kun je namelijk op zijn rug klimmen (het zijn ook wel heel grote honden).
Ik benoemde al dat je met draden snel door de regio’s kunt bewegen en gemakkelijker op grote hoogte kunt komen. Deze draden worden gespannen door Wirebugs. Insecten met een draad ertussen. Je kunt ze ook gebruiken voor luchtaanvallen. Handig als je hulp nodig hebt om een monster te berijden. Het toffe is dat je een monster dan even kunt besturen om zo grote aanvallen op andere monsters te regisseren.
Tower Defence gameplay!?
En dan nog iets bijzonders. In Monster Hunter Rise kun je voor het eerst ook een soort tower defence game spelen. Hiermee kun je hordes monsters die je belagen afweren. Dit doe je door op strategische plekken geschut neer te zetten.
Nintendo Switch Online en Offline
Hoewel er veel veranderd is, ligt er nog steeds focus op online co-op gameplay. In dit geval natuurlijk via Nintendo Switch Online. Communicatie in de game blijft wel een probleem op het Nintendo Switch Online platform. Hoewel lastig in coronatijd, is het dan ook fijn dat je prima een lokaal potje multiplayer kunt spelen.
Grafisch
Met de nieuwe engine, is Capcom ook bezig geweest om de game grafisch op te poetsen. Zelfs op een 4K TV ziet de gamer er in haar FullHD resolutie heel netjes uit. Daarbij lijkt de game vrijwel non-stop op de 30 frames per seconde te blijven. Zelfs tijdens grote gevechten. Niet grafisch, maar wel de moeite van het vertellen waard, is dat er veel meer gebruik wordt gemaakt van echte stemmen. Voorheen kreeg je het verhaal enkel mee via tekstdialogen met karakters. Ook zijn er meer toffe cutscenes.
Conclusie Monster Hunter Rise
Ik zit heel erg te twijfelen welke game beter is; Monster Hunter Rise of Monster Hunter 4. De nieuwe gameplay maakt Monster Hunter toegankelijker dan ooit, maar als verstokte fan van de series ben ik misschien iets teveel vastgeroest in de oude gameplay. Neemt niet weg dat Monster Hunter Rise ook echt wel een dijk van een game is geworden. Bovendien gaat Capcom de game de komende tijd nog van veel uitbreidingen voorzien. Iets waar ze heel goed in zijn. Heb je geen ervaring in de wereld van Monster Hunter, is Rise dé ideale start!