Het is officieel. Het doek valt voor de mobiele tak van LG Electronics. De Zuid-Koreaanse smartphonebouwer gooit de handdoek in de ring. Het kan niet op tegen de Chinezen.
Hoewel Sony Mobile en Nokia al eerder ‘even’ van het strijdtoneel verdwenen, kwamen beide merken ook weer terug, hoewel Nokia tegenwoordig toch ook vooral een Chinese smartphone is. De keuze van LG lijkt veel definitiever. Het bedrijf heeft begin dit jaar kort naar een overname partner voor haar mobiele activiteiten gezocht.
Insiders hebben GadgetGear laten weten dat een groot deel van de oorzaak mogelijk in de bestuurscultuur van het Zuid-Koreaanse bedrijf zit. Om de vier jaar, moeten bestuurders van plaats wisselen. Het eerste jaar is het traditie om innovatie en marketing te remmen. De prestaties moeten omlaag als zijnde de naweeën van de vorige bestuurder. Daarna moet rustig worden opgebouwd naar betere prestaties in jaar 3 en 4. Een bestuurscultuur die stelselmatig innovatie en slagkracht de nek om zou draaien.
Hoewel LG vanaf 31 juli geen smartphone meer zal produceren, heeft het merk nog altijd een enorm aantal patenten in bezit. De kans is groot dat LG op papier nog jarenlang geld blijft verdienen in de smartphonemarkt.
Met LG gaat in ieder geval een bijzonder merk verloren. Het merk dat furore maakte met de LG Chocolate. Dan innoveerde met haar dual-screen covers op toestellen als de LG G8. Het merk dat in met name Amerika groot werd met de LG Nexus en dat onlangs nog verbaasde met de LG Wing.