Onderzoek van Panelwizard voor het smarthome-bedrijf Netatmo wijst uit dat Nederlanders sinds het begin van de coronapandemie meer nadenken over hoe ze de tijd die ze thuis doorbrengen aangenamer kunnen maken. Door de lockdown is de behoefte van mensen om hun huis comfortabeler te maken, toegenomen. Ze zijn zich ook meer bewust van het energieverbruik en gezonde leefomstandigheden, waardoor de interesse in smarthome-producten toeneemt.
Ruim een derde van de ondervraagden is door de coronacrisis meer gaan investeren in verbeteringen in huis (38%). Nu mensen door corona meer thuis zijn, stellen ze vooral hogere eisen aan hun huis als het gaat om comfort. Meer dan de helft (52%) van de duizend respondenten geeft aan dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat ze hun woning comfortabeler willen maken.
Vooral jongeren hechten door de lockdown meer belang aan wooncomfort
De behoefte aan comfort is het grootste onder de jongere respondenten, in de leeftijd van 18 tot 30 jaar. Van deze groep wil bijna driekwart (74%) meer comfort in huis realiseren. Zestigplussers zijn daar van alle leeftijdsgroepen het minst mee bezig, slechts 37%.
Vrouwen hebben meer behoefte om hun tijd thuis aangenamer te maken dan mannen. Bijna 57% van de ondervraagde vrouwen denkt hierover na, tegen bijna 49% van de mannen. Daarnaast denkt van de werkenden rond de 59% sinds corona meer na over het comfortabeler maken van de woning, terwijl dit bij niet-werkenden 45% is.
Meer aandacht voor energieverbruik, minder voor beveiliging
Verder blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft (46%) van de respondenten sinds de corona-uitbraak meer aandacht heeft gekregen voor het energieverbruik van zijn of haar woning. Ruim 35% van de respondenten verwacht daarbij verbeteringen door te kunnen voeren op het gebied van duurzaamheid door gebruik te maken van smarthome-producten.
Ook de luchtkwaliteit en gezonde leefomstandigheden staan vaker hoger op de agenda dan voor corona. 35% van de respondenten heeft hier meer aandacht voor gekregen. De minste groei zit in de aandacht voor de beveiliging van de woning (+22%). Dat is niet zo gek, aangezien het aantal woninginbraken aanzienlijk is gedaald nu veel mensen door corona vaker thuis zijn.
Opvallend is dat de zuiderburen beduidend meer geïnteresseerd zijn in zowel smarthome-producten als het veranderen van hun leefomgeving. Zo staat 50% van de Belgische respondenten stil bij de luchtkwaliteit in huis, tegenover 35% van de Nederlanders. Hetzelfde geldt voor de beveiliging van hun huis, die voor 44% van de Belgen een prioriteit is, tegenover 22% van de Nederlanders.
Een toenemende interesse in smarthome-producten
Bij meer dan 20% van de ondervraagden is de interesse in smarthome-producten toegenomen, doordat ze meer thuis zijn. Slimme lichtproducten die met een app bediend worden en voor meer sfeer zorgen, kunnen van alle smarthome-producten op de meeste belangstelling rekenen. Bijna 18% van de deelnemers wil nog dit jaar zo’n lichtbron aanschaffen.
Slimme beveiligingsproducten als camera’s, deurbellen, sloten en brandalarmen staan op de tweede plaats, met 15%. Slimme speakersystemen als Google Nest Hub en Sonos staan daar met bijna 11% van de respondenten vlak onder. Slimme tuinproducten als grasmaaiers, irrigatiesystemen en weerstations sluiten de rij (5,3%).
Over het onderzoek
Het onderzoek is in mei 2021 uitgevoerd in diverse landen in het kader van het 10-jarig bestaan van Netatmo. In Nederland hebben 1.000 consumenten deelgenomen aan het onderzoek van Panelwizard.
Uit eerder onderzoek van Gfk blijkt dat de markt voor slimme producten in 2020 groeide met 24%. In zeven Europese landen (Naast Nederland waren dit Duitsland, Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Italië en Spanje) ging er vorig jaar maar liefst 20 miljard euro om in deze markt.