Tegenwoordig kun je voor ieder onderwerp wel inschrijven op een nieuwsbrief. Toch ziet Facebook een disruptieve manier om de ‘nieuwsbrief’ meer te maken van de zoveelste reclame uiting. Het bedrijf lanceerde vannacht ‘bulletin’. Een mailinglist waarbij kwaliteit centraal staat.
Het idee achter Bulletin is dat kwalitatief goede schrijvers in staat worden gesteld om nieuwsbrieven te schrijven. Deze nieuwsbrieven zouden op termijn betaald moeten worden door de ontvangers. Het gaat dus expliciet niet om reclame. Die betalingen verlopen dan weer via Facebook Pay, het betaalplatform van Facebook zelf.
De functionaliteit van nieuwsbrieven wordt ook groter met Bulletin. Zo wordt het mogelijk om discussies te volgen en te starten op basis van onderwerpen in een nieuwsbrief. Zo gaan nieuwsbrieven meer leven.
Je kunt je als Nederlander al inschrijven op Bulletin nieuwsbrieven. Het is wel zo dat het nog om een pilot gaat. Je kunt je dus niet aanmelden als tekstschrijver. Ook zijn de inhouden specifiek gericht op de VS.