In China levert OnePlus al smartphones uit met ColorOS van zustermaatschappij Oppo. Voor Europa garandeerde het merk voorlopig nog met OxygenOS te blijven werken. Nu OnePlus niet langer een zusje van het grotere Oppo zal zijn, maar een dochtermerk, komen er veranderingen voor de OnePlus fans.
Overeenkomsten waren al langer duidelijk
De ontwerpen van de vroege OnePlus smartphones kwamen al direct vanuit Oppo. Niet raar, want OnePlus en Oppo delen dezelfde moedermaatschappij; BBK Electronics. Daaronder vallen ook de merken Realme en Vivo, maar daar wordt nog niet over gesproken. Ook die twee merken doen hard hun best voet aan de grond te krijgen in Europa.
Hoewel OnePlus de afgelopen jaren hard haar best deed om minder op Oppo te lijken, zagen we sinds de OnePlus 8 Series toch weer de nauwe band tussen de twee merken. De OnePlus Smartphones kwamen met accu’s op de markt die werden gesplitst voor kortere laadtijden. Een technologie die exclusief ontwikkeld werd door Oppo. Oppo liet echter ook weer de snellaad technologie van OnePlus zien in haar Find X3 Pro modellen.
Één Android codebase, twee labels
Ten eerste, OnePlus zegt dat OxygenOS zal blijven bestaan. Voorlopig in ieder geval. Wel gaan OnePlus en Oppo de codebase en ontwikkeling van ColorOS en OxygenOS samenvoegen. De kans is dus groot dat je features van de één ook snel terug zal vinden bij de ander. Net zoals bij Huawei en Honor, verwachten we dat het verschil op termijn vooral nog het label van het OS is en niet meer zo zeer de look & feel.
Nieuw updatebeleid
Met de samenvoeging van de twee komt er ook een nieuw updatebeleid. De Nord series krijgt voortaan twee grote Android updates en drie jaar beveiligingsupdates. Iets dat je al terug kon lezen in onze review over de OnePlus Nord CE. Er is een uitzondering voor de ultragoedkope Nord N series. Die moet het doen met één Android update en drie jaar beveiligingsupdates. Vanaf de OnePlus 8 Series krijg je als OnePlus vlaggenschip gebruiker drie grote Android updates en vier jaar lang beveiligingsupdates.
Eigen strategie blijft
Net als Honor onder Huawei, zal ook de strategie van OnePlus onder Oppo gericht blijven op directe verkoop of verkoop met zo min mogelijk tussenhandel. Dit levert veel meer marge op dan het kostbare verkoopcircuit van Oppo. Daar zitten veel tussenhandelaren tussen die allemaal een stukje van de prijs nemen. Dit is ook de reden dat OnePlus, net als Honor, ooit echt een prijsvechter was.