Scuf bracht recent de Instinct-serie uit. Een bluetoothcontroller geschikt voor PC en Xbox (One, Series X/S). De Instinct-serie is onderhuids grotendeels gelijk aan de officiële controllers zij het met features die we van de Elite series 2 controller kennen. Daar bouwde Scuf op voort om tot de Instinct-serie te komen. Wij kregen de kans om een Instinct Pro-controller te configureren en onze ervaringen te delen.
Het concept achter (onder meer) de Scuf Instinct Pro is om je eigen controller samen te stellen op basis van je persoonlijke voorkeuren. Dit gaat over uiterlijke zaken, maar ook of je korte of lange thumbsticks wil met een bolle of juist gekuilde vorm, wel of geen rumble in de controller met het oog op het gewicht, en een standard D-pad (vierpuntdrukstoets) of hybride (meer rond met een vierpuntsdruktoets).
Dit alles bij elkaar leverde in onze configuratie een prijs op van meer dan 250 euro. Omdat onze eerste exemplaar wat kwaliteitsproblemen had (hangende knoppen, krakende D-Pad en een van de triggers die niet gedempt werd), kregen we een tweede exemplaar opgestuurd, volgens een configuratie die 308 euro kost op het moment van schrijven. Dat schept verwachtingen.
Sleutelfeatures
- Modulaire opzet met vervangbare faceplate, d-pad en thumbsticks
- Aanpasbare profielen
- Analoge triggers switchen naar een knopstand
- Bedraad en draadloos te gebruiken
- 3,5 mm jack met muteknop
- Gewicht: 280 g
Uitpakken
De Scuf Instinct Pro wordt geleverd met een braided USB-C-kabel (2 m), een extra korte en lange thumbstick en twee AA-batterijen. We hadden voor een controller uit dit segment gehoopt op minimaal een draagzakje om het geheel af te maken, maar helaas. Scuf verkoopt op de eigen website overigens wel een koffer voor de controller.
Zelf samenstellen
Wanneer je de Scuf Instinct Pro samenstelt via de website van Scuf, mag je dit doen langs de bekende portal van Scuf die gebruiksvriendelijk werkt. Wederom is er qua faceplates een brede variatie aan opties te kiezen. Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar bijzonder onder de indruk van de aanwezige designs waren we niet. Het is jammer dat bepaalde faceplates die wel voor bijv. de Prestege beschikbaar zijn, niet voor de Instinct-serie te krijgen zijn.
We kozen tijdens de configuratie voor de faceplate (welke magnetisch bevestigd is) en knoppen die op de afbeeldingen te zien zijn, de zogenaamde ‘concaved’ thumbsticks waarvan de linker een korte is, en de rechter een lange. De korte thumbstick is vergelijkbaar met wat we op de standaard Xbox-controller vinden. De lange thumbstick steekt ongeveer 13 mm boven de faceplate uit en kies je voor meer nauwkeurigheid.
We moeten zeggen dat de controller er in het echt redelijk hetzelfde uitziet als de indicatie die je tijdens het samenstellen op de site krijgt. Het enige dat anders is, zijn de ABXY-knoppen, waarvan de letters op de site er veel donkerder uit zien dan in het echt.
Algemeen ontwerp
Knop, interface-layout
De Scuf Inctinct Pro volgt qua hoofd-layout grotendeels het idee van de standaard Xbox-controller van de laatste generatie. De knoppen aan de bovenzijde zijn gelijk, buiten het feit dat op de Scuf ook een mute-knop voor de microfoon toegepast is.
Het grote verschil zien we wanneer we aan de onderzijde de controller kijken. Als eerste vallen de paddle triggers op. Ook zien we twee schakelaars om de analoge triggers vast te zetten en te veranderen in reguliere knoppen. We merken verder de profiel-switch-knop op en de batterijklep die eveneens magnetisch op zijn plek gehouden wordt om de AA-batterijen af te schermen. Tenslotte zien we links van de profielknop, de verzonken resetknop die je met een pinnetje kan activeren.
De voor- en achterzijde zijn gewoon gelijk gehouden aan wat we op de standaard Xbox-controllers vinden. Dit betekent dus dat je aan de achterzijde ook een jack-aansluiting vindt en de proprietary aansluiting van MS, waarop je gewoon alle uitbreidingen kan pluggen die MS beschikbaar heeft voor haar controllers.
Comfort, grip
Aangezien grotendeels gebruik gemaakt wordt van het Xbox-ontwerp zoals we deze qua vorm-concept al sinds de Xbox 360-dagen kennen, voelt de Instinct Pro vertrouwd in de handen. Het grootste verschil in algemene feel komt van de rubberen afwerking van de uiteinden van de controller met wat textuur. Dit zorgt voor een verbeterde grip en voelt op zich prima aan. Maar een gebrek aan grip was nooit een problem bij een controller, dus het is per persoon afhankelijk of dit als een verbetering gezien moet worden.
De controller weegt 280 g, waarmee deze iets lichter is dan de standaard series X-controller en dus ook dan de Elite van Microsoft zelf.
Thumbsticks
We gingen voor de gekuilde thumbsticks waar Scuf een eigen interpretatie voor gekozen heeft. Geen reliëf aan de bovenzijde maar wel aan de zijkant. We zijn op zich wel fan van de standaard interpretatie van de Series X-controller, maar moeten tegelijkertijd zeggen dat we een prima ervaring hebben gehad met de Scuf-thumbsticks. Aan de zijkanten van de sticks heeft Scuf wel een profiel aangebracht, zij het een meer fijn textuur ten opzicht van wat we op de standaard controller vinden. Ondanks dat dit soort zaken altijd eigen zijn aan een persoonlijke voorkeur, melden we toch dat we de Scuf interpretatie de betere vinden.
Knoppen
Schouderknoppen en triggers
Laten we beginnen met de schouderknoppen en analoge triggers. Deze zijn grotendeels vergelijkbaar met de standaard Xbox series X controller. De triggers zijn wat gladder afgewerkt, met een genuanceerd textuur van de zeshoekige vormen die op verschillende plekken op deze controller gebruikt worden, en ze bottomen-uit op een dempend materiaal. Het ziet er wat beter uit dan de standaard controllers en voelt daarnaast prima aan. Daarnaast hebben we zoals reeds opgemerkt de mogelijkheid deze analoge triggers te veranderen in een soort muisknop (inclusief klik) met een travel van ongeveer 0,2 mm. Het voelt in het begin wat onnatuurlijk aan, maar uiteindelijk konden we deze optie wel waarderen. Is het een ontzettend selling-point? Nee, dat ook weer niet.
Peddles
De uiterste peddels zijn geïntegreerd in de handgrepen en steken iets uit. Ze zijn geplaatst op een plek waar de meesten van nature hun middelvingers plaatsen tijdens het vasthouden van de controller. De binnenste triggers zijn meer prisma-vormig en iets meer naar binnen geplaatst. We denken dat weinig mensen de plaatsing als niet-ideaal zullen beschouwen. Zowel wanneer je beiden met je middelvinger wil bedienen of de combinatie met je ringvinger toepast; het voelt perfect aan.
De buitenste peddels zijn ontworpen met een beetje weerstand, zodat je tijdens het gamen niet snel per ongeluk op de knoppen drukt, al overkwam dit ons een aantal malen wel tijdens het spelen van Streets of Rage 4. De binnenste peddels geven iets meer mee, ter compensatie van de manier waarop je ze diagonaal indrukt met de zijkant van je middelvinger.
ABXY-knoppen
De ABXY-knoppen zijn vergelijkbaar met de standaard Series X controller. Uw reviewer heeft dit altijd een vrij matige implementatie gevonden ten opzicht van verschillende controllers uit het verleden, maar het is nu eenmaal de weg die MS ingeslagen is voor deze controllers.
Remappen van knoppen
De Scuf Instinct Pro heeft drie ingebouwde aanpasbare profielen waartussen je kan switchen voor specifieke games. Knoppen kunnen daarnaast gemapt worden op de controller zelf, zonder dat je hiervoor software nodig hebt. Het actieve profiel wordt door de led onder de muteknop weergegeven. Om één van de knoppen opnieuw toe te wijzen aan een van de vier achterste peddels, houd je gewoon de profielknop ingedrukt, gevolgd door een gelijktijdige druk op een van de peddels en een knop van keus.
D-Pad
We kozen voor een hybrid-D-pad. Dus een combinatie tussen een vierpuntsdruktoets en een meer ronde D-pad. Als het gaat om de vier richtingen, voelt de D-pad prima aan. Het bedienen van de HUD in F1 2021 was een fijnere ervaring dan met de standaard Xbox-controller. Wanneer we echter combinaties willen ingeven van richtingen of zelfs specifiek enkelvoudige diagonale richtingen, levert de Scuf-implementatie een wanprestatie. We spelen 2D-fighters graag met de D-pad en een game als Street Fighter V of Streets of Rage 4 is simpelweg een matige ervaring. Je hebt sowieso steeds het gevoel dat je echt twee knoppen aan het indrukken bent wanneer je een diagonale richting kiest. Maar de D-pad van de Scuf is ook nog eens vaak geneigd links/rechts of boven/beneden te kiezen als je niet precies in het diagonale midden drukt.
De eerlijke conclusie is dat we gewoon geen games op ideale wijze kunnen spelen met de Scuf Instinct Pro als de D-pad daadwerkelijk als primaire richtings-middel gebruikt wordt. Dit is overigens slechts in een minderheid van de games het geval, dus een enorm probleem hoeft dit niet te zijn voor de meeste gebruikers. Ben je echter wel een liefhebber van games die je het beste speelt via de D-Pad, dan zul je waarschijnlijk voor aan alternatief moeten gaan, of een tweede controller erbij moeten nemen.
De D-Pad van ons eerste exemplaar had wat kwaliteits-issues. Wanneer we deze gebruiken horen we zo nu een dan een soort kraak. We hebben de D-pad even verwijderd (deze is magnetisch bevestigd) om te kijken waar het precies vandaan kan komen. Onder de D-pad vinden we een soort vierpuntsdruktoets. Wanneer we hier een ronde ingave op uitvoeren kraakt deze niet. Het lijkt er dus op dat het geluid te maken heeft met hoe de D-pad over de vierpuntsdruktoets past. Ons tweede exemplaar heeft dit probleem niet, maar die beweegt in axiale richting weer wat meer dan je zou willen. Daarnaast wipt deze een stukje op wanneer je met te veel kracht met je vinger een richting op glijdt. Dit vormde tijdens het uitvoeren van special moves in Street Fighter vaker een probleem dan we willen zien.
Het lijkt dus erop dat het zaak is de kwaliteit van de D-Pad te controleren als je je Instinct binnen krijgt en evt. contact op te nemen met Scuf als deze niet in orde is. We hebben dit gedaan en binnen een dag kregen we antwoord dat een vervangende D-Pad opgestuurd zou worden. Na enkele weken is deze echter nog niet aangekomen.
Algemene bouwkwaliteit
Scuf heeft gekozen voor een deels modulaire bouw. Misschien dat dit de reden is dat bepaalde onderdelen minder strak in het apparaat verwerkt zijn? De faceplate heeft ook by design een rand zitten aan de onderzijde, waarschijnlijk om het verwijderen makkelijker te maken. Maar als je de controller voor het eerst iets nader bekijkt, lijkt het net alsof het gaat om twee onderdelen die niet goed op elkaar passen. Dit terwijl de faceplate ook makkelijk vanaf de voorzijde te verwijderen is.
De problemen met de D-pad hebben we al opgemerkt, net als dat we bedenkingen hebben bij hoe de standaard Xbox-knoppen toegepast zijn, en dat hier wat verbeteringen mogelijk zijn. Er is op zich weinig mis met de overige knoppen (Xbox-knop, view, share, menu) behalve dat ze niet bepaald voelen als knoppen die op een controller van meer dan € 200,- zitten (met aanpassingen kom je over de € 300,-). Eén van de peddles onder op ons vervangexemplaar beweegt iets. En wanneer we naar de afscherming van de profiel-led kijken, kunnen we daar ook langs kijken. Daarbij komt dat aangezien de afscherming iets verzonken zit, er ook vuil in blijft hangen.
Uiteraard geldt voor deze zaken hetzelfde; kan gebeuren, maar verwacht je niet op een premium controller. Al met al moeten we zeggen dat ondanks dat de Instinct deels modulair van opzet is, we vinden dat de norm qua bouwkwaliteit hoger zou moeten liggen in deze prijsklasse.
Wat specifiek eigen is aan hoe de controller is ontworpen is gaat over de rumble en het geluid dat deze functie maakt. Je hoort gewoon een soort echo van het gerammel, waar je met de originele controller hooguit het rammelen van de knopjes hoort, maar verder de rumble puur iets is dat je voelt en niet hoort:
Gamen
Uiteindelijk moet je toch gaan gamen met de controller. We hebben al gezegd dat we games waarbij de D-pad centraal staat liever niet spelen. Wanneer we Sonic Mania spelen merken we dat ook qua responsiviteit de Scuf niet geweldig presteert. Het is zeker speelbaar, maar wanneer je het vergelijkt met de Xbox 360-controller die uw reviewer nog altijd op de PC gebruikt, is er gewoon een merkbaar verschil. Voor de Tomb Raiders van deze wereld is dit verschil geen probleem, maar bijvoorbeeld een fighter of 2D-platformer… Daar voldoet de Scuf niet aan de hoogste normen. Dit wordt niet verholpen wanneer we de controller bedraad aansluiten.
Spelen we wat games met 3D-gameplay, waar de Scuf meer op gericht is, dan vormt de controller een waardige optie. We hebben de controller naast tevens getest met Doom Eternal, Marvel’s Avengers, Forza Horizon 5 en GRID Legends en we kunnen zeggen dat al met al gamen met de Scuf een degelijke ervaring oplevert.
Conclusie
Over het algemeen is de Scuf Instinct Pro een prettige controller om te gebruiken in de meeste games. Games waarin de D-pad de belangrijkste middel van bewegingsinput is, vormen echter een probleem door wat designkeuzes rond de implementatie van D-Pad. De bouwkwaliteit van de controller valt tegen. Aangezien we twee controllers binnen hebben gehad, konden we goed vergelijken waar eventuele problemen precies vandaan komen. De tegenvallende bouwkwaliteit lijkt deels te komen door keuzen die gemaakt zijn naar aanleiding van de modulaire opzet. Echter lijken ook individuele onderdelen niet geweldig te zijn. Wanneer we wat onderdelen tussen de controllers uitwisselen, hebben we één controller met een bewegende peddle en D-pad die kraakt, iets te veel draait en te makkelijk van zijn plek te wippen is en een andere controller die wel aardig is.
Voor de prijs die de Scuf Instinct Pro moet kosten is het een lastige controller om aan te raden wanneer we kijken naar het aanbod van Microsoft zelf. Als je veel waarde hecht aan de customizations die Scuf te bieden heeft zou het misschien een leuke aankoop kunnen zijn. Maar dan moeten de specifieke opties die aangeboden worden, wel je ding zijn.