Zowel Toyota als Volkswagen zijn getroffen door chiptekorten. Diverse productielijnen worden stilgelegd omdat werknemers eenvoudigweg niet door kunnen werken.
Het is uitgerekend Toyota die ooit de fabricagemethode ontwikkelde waarbij componenten op het laatste moment worden aangeleverd, om op die manier weinig ruimte kwijt te zijn aan logistieke processen. Die strategie is nu het grote nadeel voor de Japanners. Er zijn dusdanig grote chiptekorten dat het bedrijf verwacht komende maand zo’n 40% in capaciteit in te leveren omdat auto’s niet afgemaakt kunnen worden.
Ook de Volkswagengroep heeft last van dit probleem. Audi legt traditioneel haar fabrieken in de zomer stil zodat iedereen op vakantie kan. Die vakantie wordt nu met een week verlengd. De Volkswagenfabriek in Wolfsburg gaat komende week ook een deel van het personeel naar huis sturen. Daar wordt vooral het productietempo omlaag gebracht om met de tekorten om te kunnen gaan.
Afgelopen week waren we te gast bij LEGO. Zij gebruiken voor de LEGO Mario sets dezelfde chipsets die in automotive worden gebruikt voor bijvoorbeeld de handvatten van Tesla. Bij de vraag hoe die tegen de tekorten aankeken, waren ze heel duidelijk. Ze hebben enorme voorraden gekocht en kunnen zeker nog 1 a 2 jaar op vol tempo doorgaan met wat ze nu nog op voorraad hebben.